قیمت دخانیات 50 درصد بالا رفت

به گزارش رکنا، تاجدار رئیس انجمن دخانیات کشور در نشست خبری این انجمن اظهار کرد: بازار مملو از سیگار‌های قاچاقی است که در هر استان و بر اساس طبع ساکنان منطقه وارد می‌شوند که در مجموع بیش از ۵۰۰ نوع محصول دخانیات قاچاق داریم.

او افزود: این در حالی است که کمیسیون تلفیق به دنبال افزایش عوارض و مالیات دخانیات است. در سال ۹۹ مالیات شرکت‌های دخانی از ۱۰ تا ۴۰ درصد بود؛ مالیات بر ارزش افزوده هم ۱۵ درصد و حق انحصار آن هم ۲ درصد بود،البته عوارض کالا‌های آسیب رسان هم که یکی از آن‌ها دخانیات است به آن اضافه شد.

او با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی تولید سیگار در کشور از افزایش قیمت سیگار‌های داخلی داد و گفت: در مجموع مالیات صنعت دخانیات در سال ۹۹ بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با افزایش قیمت‌ها این مقدار افزایش هم پیدا کرد. در چند ماه اخیر بانک مرکزی و وزارت صمت هم همکاری مناسبی داشتند.

تاجدار با اشاره به حجم بالای قاچاق و تفاوت کالا‌های قاچاق با تولیدات داخل بیان کرد: آنچه که به صورت آشکار در کف بازار‌های تهران و سایر شهر‌ها به فروش می‌رسد تنها بخشی از سیگار‌های با گرید a و b هستند و ما بقی آن‌ها کیفیت پایین تری از سیگارهای داخلی دارند. گرید‌های پایین تر به شدت تحت تاثیر قیمت بوده و با افزایش قیمت به سرعت مصرف کننده را به سمت کالا‌های قاچاق می‌کشند.

بیش از ۵۰۰ نوع سیگار به کشور قاچاق می‌شود

این مقام مسئول اظهار کرد: در طرحی که از طرف کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارایه شده برای هر نخ سیگار داخلی ۵۰ تومان و برای هر نخ سیگار خارجی ۱۰۰ تومان عوارض در نظر گرفته شده است. قیمت پایه سیگار تولیدات داخل ۲ میلیون تومان و برای سیگار خارجی ۵ میلیون تومان است. با دریافت مالیات از هر نخ سیگار تولیدکنندگان داخلی به شدت آسیب خواهند دید. پیش از این نرخ ۴ و ۲۰۰ برای عوارض گمرکی در نظر گرفته می‌شد و حالا با حذف این مقدار و افزایش هزینه‌های تولید، برند‌های داخلی حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. این به معنای فراهم شرایط برای ورود کالای قاچاق به بازار است.

تاجدار گفت:تولید برند‌های قاچاق به شدت افزایش پیدا کرده و فاصله قیمت تولیدات داخلی با برند های قاچاق تهدیدی برای تولیدگنندگان در سال ۱۴۰۰ است. ادامه این فرایند منجر به ایجاد هپکو و هفت تپه‌ای جدید خواهد شد و باعث نابودی شرکت‌های تولیدی می شود.

او با اشاره به مشکلات کنترل قاچاق بیان کرد: گاهی مجلس به جای مبارزه با مصرف دخانیات با صنعت دخانیات مبارزه می‌کند. ترکیه را به عنوان نمونه مالیات بالا بر سیگار مثال می زنند در حالی که امسال ترکیه برای مبارزه با قاچاق ۷ درصد مالیات سیگار را کاهش داد. استرالیا که گران‌ترین سیگار دنیا را دارد و هر پاکت سیگار به اندازه یک ساعت کار یعنی حدود ۲۰ دلار است در حالی که در کشور ما هر پاکت سیگار معمول حدود ۱۷ هزار تومان و هر ساعت کار کارگر ۱۱ هزار تومان است.

تاجدار درباره تعریف برند‌های داخلی و بین المللی بیان کرد: برخی از برند‌های بین المللی سوء استفاده کرده و با تغییر در فرایند ثبت، مالیات ۱۰ درصدی پرداخت می‌کنند.

رئیس انجمن دخانیات کشور بیان کرد:متولی آمار یعنی مرکز آمار باید مصرف کل سیگار را مشخص کند تا در مقایسه با ۵۵ میلیارد نخ تولید داخل میزان قاچاق مشخص شود. مصرف سیگار ۷۵ تا ۸۵ میلیارد نخ اعلام شده است یعنی حدود ۲۰ میلیارد نخ به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که معادل ۲ هزار کانتیانر سیگار می شود که بعید است این مقدار از طریق کولبری وارد کشور شده است. شکل و شمایل سیگار‌های قاچاق آسیب دیده نیست و به نظر می‌رسد از طریق‌های دیگری و از طریق مجاری قانونی وارد کشور شده است. در ۹ ماه ابتدای امسال بالغ بر ۴۱ میلیارد نخ وارد کشور شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟