بازار سهام ریزش کرد / دلار رشد کرد!

 در چهارمین روز هفته اسکناس آمریکایی معاملات خود را بالای مرز 25 هزار تومانی آغاز کرد، در ادامه روز به محدوده 24هزار و 900 تومانی بازگشت و در نهایت با رشد یک دهم درصدی به کار خود پایان داد. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص کل بورس ، بیش از 3 درصد از ارزش خود را از دست داد و تا محدوده یک میلیون و 260 هزار واحد پایین رفت.

به گزارش رکنا ، برخی از تحلیل گران باور دارند، بازار سهام با قرار گرفتن در مسیر نزولی، به معامله گران ارزی سیگنال کاهش قیمت را ارسال کرده است، ولی دلاربازان ترجیح می دهند، آخرین تلاش های خود برای فروش در حوالی 25 هزار تومانی را به سرانجام برسانند. از نگاه این دسته از تحلیل گران، بورس به استقبال شروع ریاست جمهوری بایدن از اول بهمن ماه رفته است و برای معامله گران دلار نیز این پیام را ارسال کرده که در دوران رییس جمهور جدید آمریکا نباید چندان انتظار رشد قیمت ها را نداشت؛ این تحلیل به این جهت مطرح می شود که این دسته از تحلیل گران، رشد بازار سهام در سال جاری را بیشتر وابسته به بالا بودن انتظار تورمی نسبت می دادند و اعتقاد دارند، زمانی که سیگنال کاهش انتظارات تورمی فعال می شود، بازار سهام به عنوان پیشران بازارها به استقبال کاهش قیمت می رود. در صورتی که نزول شاخص کل بورس را به عنوان علامتی از کاهش انتظارات تورمی در نظر بگیریم، می توان انتظار داشت که قیمت دلار نیز حرکت تدریجی در مسیر کاهشی را ادامه دهد.

دلیل مخالفت نوسان گیران دلار با علامت کاهشی بازار سهام

تعداد زیادی از فعالان باور دارند، دلار در قیمت های کنونی مورد حمایت بازار قرار خواهد گرفت. از نگاه آنها تا زمانی که سمت عرضه ارز تغییر جدی نکند، نمی توان انتظار افت شدید قیمت ها را داشت و برای اینکه تغیر واقعی در اقتصاد ایجاد شود، دشواری های زیادی پیش روی دولت قرار دارد. به عنوان مثال، در اولین گام، بسیاری از بازیگران کاهشی انتظار دارند در دوران بایدن بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شود، ولی حداقل فعلا یکی از این کشورها یعنی کره جنوبی برای انجام این عمل مقاومت به خرج داده است.

سکه به کجا خواهد رفت؟

اگر پیش بینی گروه اول درست باشد و دلار در هفته های آتی در مسیر نزولی قرار بگیرد، سکه امامی نیز به کانال 10 و 9 میلیونی نیز سرک خواهد کشید ولی با حفظ وضعیت کنونی دشوار است که فلز گران بهای داخلی حتی به زیر 11 میلیون تومان برود. سکه امروز توانست با افزایش جزیی دلار یک درصد افزایش را ثبت کند و به نزدیکی کانال11 میلیون و 200 هزار تومان برسد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650449 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟