افتتاح دو پروژه مهم آبی در آذربایجان غربی/ فردا با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور

به گزارش رکنا، قاسم تقی‌زاده‌ر خامسی با اشاره به پروژه‌های آبی که فردا با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور به افتتاح می‌رسد، گفت: سد کانی‌سیب و شبکه اصلی آبیاری و زهکشی کرم آباد (ارس غربی) با وسعت 8400 هکتار و سرمایه‌گذاری 1215 میلیارد تومان فردا افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه (که در محدوده جنوب استان آذربایجان غربی و در شهرستان‌های پیرانشهر و نقده واقع شده) به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه جهت مهار و تنظیم 713 میلیون متر مکعب و انتقال سالانه 600 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه است. حجم این مخزن از سد و تراز نرمال 1374 برابر 220 میلیون متر مکعب است.

معاون امور آب وزیر نیرو با اشاره به مشخصات سد یادشده تصریح کرد: کانی‌سیب در جنوب استان آذربایجان غربی، شهرستان پیرانشهر واقع شده، نوع سد خاکی با هسته رسی، ارتفاع آن از بستر رودخانه 58 متر، طول تاج 776 متر، حجم مخزن 220 میلیون متر مکعب، طول مخزن سد 20 کیلومتر و هدف احیای دریاچه ارومیه، زیست محیطی و کشاورزی است.

وی همچنین از افتتاح و بهره‌برداری از سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد – ارس غربی خبر داد.

تقی‌زاده‌خامسی اهداف طرح مذکور را استفاده از 112.6 میلیون متر مکعب از حقابه ایران از دریاچه ارس بدون توجه به شرایط جوی (از نظر خشکسالی و ترسالی)، امکان ذخیره و تنظیم آب از طریق سد کرم آباد و توسعه اراضی پایین دست، استفاده از ویژگی‌های همجواری با مرزهای کشورهای آسیای میانه و اروپا نظیر امکان صادرات و ا ستفاده از بازارهای جهانی، امکان توسعه و احیاء حدود 22300 ناخالص از اراضی، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه طرح، امکان ایجاد فضای گردشگری در محدود سد و رونق اکوتوریسم عنوان کرد.

وی با اشاره به مشخصات فنی سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد – ارس غربی نیز بیان کرد: نیاز ناخالص آبیاری گزینه برتر 5573.5 متر مکعب در هکتار، مساحت ناخالص شبکه آبیاری و زهکشی 22300 هکتار، تعداد ایستگاه پمپاژ فرعی 6 ایستگاه، تعداد مزارع 322 مزرعه، تعداد واحدهای عمرانی 9 واحد، طول خط انتقال در شبکه اصلی 260 کیلومتر است.

وی همچنین گفت: با اجرای طرح علاوه بر ایجاد انگیزه مضاعف جهت بهره‌برداران کشاورزی موجود در منطقه برای ماندگاری در این مناطق و رشد تولیدات کشاورزی، امکان ایجاد بیش از 5000 نفر / سال اشتغال جدید (در اراضی منابع ملی) و به تبع آن ایجاد منابع درآمدی برای 25000 نفر جمعیت (بر اساس بعد خانوار) فراهم خواهد شد. رشد تولیدات کشاورزی در اراضی منابع ملی تحت کشت درآمده نیز بر اساس گزارشات تهیه شده توسط مشاور طرح بسیار چشمگیر است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟