یک بام و دو هوای آمار رشد اقتصادی کشور از دید مرکز آمار و بانک مرکزی !

به گزارش رکنا، در حالی که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال را منفی ۱.۹ درصدی اعلام کرده بود، بانک مرکزی ایران رشد اقتصادی مثبت ۱.۳درصدی را برای این مدت اعلام کرده است. همچنین رشد اقتصادی غیرنفتی نیز براساس آمارهای اعلامی مرکز آمار منفی ۱.۳ درصد بوده، اما براساس آمار بانک مرکزی مثبت ۱.۴ درصد محاسبه شده است.

بر اساس آمار مرکز آمار، رشد اقتصادی طی فصل دوم سال ۱۳۹۹، مثبت ۰.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت منفی ۰.۲ درصد رقم خورده است. این در حالی است که براساس آمارهای بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی کشور در فصل دوم سال ۱۳۹۹ رشد مثبت ۵.۱ درصدی را تجربه کرده و رشد اقتصادی بدون نفت نیز مثبت ۳.۲ درصد بوده است. آمار هر دو مرجع تاییدکننده خروج اقتصاد ایران از رکود در فصل دوم ۱۳۹۹ است.همچنین بر اساس آمار بانک مرکزی، بخش غیرنفتی هم در فصل تابستان ۱۳۹۹ از رکود خارج شده ولی داده‌های مرکز آمار ایران، همچنان استمرار رکود در این بخش را نشان می‌دهد.

به طور کلی آمارهای بانک مرکزی خوشبینانه‌تر از آمارهای مرکز آمار ایران بوده است. براساس آمار بانک مرکزی، در نیمه نخست سال ۱۳۹۹،در بخش تولید ناخالص داخلی به تفکیک عوامل تولید، تمامی اجزا به استثنای گروه خدمات که رشد ارزش افزوده منفی۰.۲ درصدی را تجربه کرده، سایر عوامل با رشد مثبت ارزش افزوده همراه بوده‌اند: گروه صنایع و معادن رشد۵.۴ درصدی، گروه کشاورزی رشد ۴.۴ درصدی و گروه نفت رشد ۰.۸ درصدی را ثبت کرده است.

این در حالی است که براساس آمارهای مرکزآمار ایران رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی مثبت۱.۷ درصد، رشد گروه نفت منفی۵.۹ درصد که در مقایسه با آمار بانک مرکزی تفاوت بسیاری داشته است، رشد گروه صنایع و معادن مثبت ۲ درصد و رشد گروه خدمات نیز منفی ۳.۵ درصد بوده است.

همچنین در بخش هزینه‌ها نیز مرکز آمار ایران برای نیمه نخست سال جاری ، رشد مصرف بخش خصوصی و دولتی را به ترتیب منفی ۱.۱ درصد و مثبت ۱۲.۲ درصد محاسبه کرده است؛ در عین حال، بانک مرکزی رشد مصرف این دو بخش را به ترتیب منفی ۲.۶ درصد و مثبت ۴.۱ درصد اعلام کرده است.

در بخش تجارت نیز در حالی که مرکز آمار ایران اعلام کرده صادرات کالا و خدمات و واردات کالا و خدمات به ترتیب با افت ۴۷ درصد و ۵۶ درصد همراه بوده‌اند، بانک مرکزی رشد این دو بخش را به ترتیب منفی ۲۱ درصد و منفی ۳۸ درصد اعلام کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 642275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟