وزیر نفت امروز به مسکو می رود/ روابط ایران و روسیه مستحکم تر از هر زمان

به گزارش رکنا، گسترش روابط بین ایران و کشورهای همسایه بخصوص روسیه در آنسوی دریای خزر همواره مورد تاکید دولتمردان ایرانی بوده است و بر همین اساس تماس های مداوم بین روسیه و ایران در بالاترین سطح وجود دارد.

روابط بین پارلمانی دو کشور و ارتباطات در سطح وزارتخانه ها و ادارات دو کشور برقرار بوده است بطوریکه خبرگزاری تاس روسیه هم پیشتر در گزارشی از تعاملات مسکو و تهران نوشت: روسیه و ایران با هم همکاری می کنند تا پاسخ های موثری به چالش ها و تهدیدهای فعلی زمان ما، از جمله مبارزه با تروریسم بین المللی، حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک اوضاع در سوریه، پیدا کنند.

این رسانه روسی نوشت: گفت و گوی های روسیه و ایران مبتنی بر همزمانی یا شباهت مواضع دو کشور در اکثر موضوعات دستور کار جهانی و منطقه ای است، به ویژه ایجاد نظم جهانی چند قطبی، تقویت نقش سازمان ملل در امور بین الملل، مقابله با چالش ها و تهدیدهای جدید، حل و فصل مسایل سوریه و عراق، اوضاع افغانستان. به گفته این رسانه، روسیه با این واقعیت پیش می رود که تعامل با ایران شرط مهمی برای تأمین منافع ملی این کشور در قفقاز و آسیای میانه، در خاور نزدیک و خاورمیانه است.

ظریف در سی امین سفر خود به مسکو در مهر ماه امسال در گفت و گو با خبرنگاران از روسیه به عنوان «دوست دوران سخت» ایران نام برد و اظهار داشت: دولت روسیه در دوران‌های سخت کنار جمهوری اسلامی بوده و ما با دوستان دوران سخت‌مان حتما معامله دیگری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در همین ماه گذشته بود که خاطرنشان کرد: به رغم شیوع ویروس کرونا بین دو کشور تماس های منظم ازجمله از طریق وزرای خارجه ایران و روسیه جریان دارد.

وی تصریح کرد: روابط ایران و روسیه بطور فعالانه گسترش می یابد و گفت و گوهای فشرده و توام با اعتماد در سطح عالی در سال جاری حاکی از آن است و سران دو کشور در سال جاری چهار بار با یکدیگر گفت و گوی تلفنی کردند.

روابط راهبردی دو کشور

تحلیلگران مسائل بین المللی روابط دو کشور ایران و روسیه را راهبردی می دانند و برهمین اساس معتقدند با توجه به سرعت فرایندهای منطقه ای و بین المللی گفت وگو های مستمر میان ایران و روسیه هر روز بیشتر می شود. دو کشور روابط حسنه و بسیار گسترده ای دارند بطوریکه سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در سفر ظریف به این کشور گفت که روابط ایران و روسیه به صورت تصاعدی در حال رشد است.

لاروف همچنین بیان اینکه در تمامی زمینه ها از کشاورزی گرفته تا فناوری اطلاعات با ایران همکاری می شود و اگر شما به آمار رسمی مبادله کالا نگاه کنید امسال مبادله تجاری بیش از ۲۰ درصد و در شش ماهه اول سال جاری که همه گیری کرونا تأثیر گذار بود، مبادله کالا هشت درصد افزایش یافت.

وی معتقد است که مسکو عملا با هیچ کشوری بجز ایران چنین شاخص هایی از همکاری را ندارد به طوریکه در شرایط همه گیری کرونا مبادله کالا افزایش یافته و واردات ما از ایران به مراتب سریعتر از صادرات ما به جمهوری اسلامی ایران رشد کرده است. در سال ۲۰۱۹میلادی توافقنامه موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا لازم الاجرا شد که در اصل شرایطی را فراهم می کند تا بازار بزرگ کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کشور شما باز شود. به همین خاطر لازم است به شهروندان جمهوری اسلامی ایران درباره روابط اقتصادی و تجاری ما اطلاع رسانی شود.

لاوروف با تاکیدبر لزوم گسترش همکاری های اقتصادی ایران و روسیه افزود: ما ظرفیت های اقتصادی داریم که می تواند گسترش بیابد. همکاریهای دو کشور در عرصه فنی-نظامی را از یاد نبریم که می تواند توسعه بیابد.

«سرگئی مارکوف» رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه و از شخصیت های نزدیک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: روابط و مشارکت راهبردی ایران و روسیه در حوزه های مختلف در حال پیشرفت و توسعه است و این روند باتوجه به نیازهای دو کشور و رعایت متقابل منافع ادامه دارد.

بررسی تحولات بازار نفت در سفر زنگنه به مسکو

در راستای تعاملات دو کشور در زمینه های مختلف بیژن زنگنه، وزیر نفت هم امروز (یکشنبه، ۳۰ آذرماه) به منظور بررسی تازه‌ترین تحولات بازار نفت راهی مسکو می‌شود.

زنگنه در این سفر با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند. روسیه به عنوان عضو اوپک پلاس سهم مهمی در بازار نفت دارد از این رو روابط حسنه دو کشور می تواند در رونق بازار نفت ایران هم موثر باشد.

وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس به‌تازگی تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید نفت خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه تسهیل کنند و برای بررسی تعدیل بیشتر در ماه‌های آینده نشست‌های ماهانه داشته باشند.

بر این اساس، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

ایران، ونزوئلا و لیبی نیز از هرگونه کاهش تولید مستثنا هستند.

نگاهی به دیدارهای مقامات دوکشور

در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ مارس ۲۰۱۷ ( ۷ و ۸ فروردین ۹۶)، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، سفری رسمی به روسیه داشت. پس از مذاکرات، تعدادی از اسناد دوجانبه امضا شد. حسن روحانی جلسه ای جداگانه با نخست وزیر روسیه دیمیتری مدودف داشت.

در ۱ نوامبر ۲۰۱۷( ۱۰ ابان ۹۶)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای شرکت در نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و آذربایجان، سفری کاری به تهران داشت. وی در این دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷( ۰ ۱ آذر ۹۶)، ولادیمیر پوتین با رئیس جمهور ایران حسن روحانی و رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان در سوچی دیدار کرد. این گفتگوها با در نظر گرفتن کار مشترک در قالب آستانه به مشکلات حل و فصل سوریه اختصاص داشت. پس از این دیدار، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین دیدار دوجانبه جداگانه ای برگزار کردند.

در ۴ آوریل ۲۰۱۸(۱۵ فروردین ۹۷)، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در آنکارا دیدار کردند. دو طرف در مورد موضوعات مهم روابط دو کشور، برنامه های بین المللی و منطقه ای گفت و گو کردند. همچنین جلسه سه جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد.

در تاریخ ۹ ژوئن ( ۱۹ خرداد ۹۷)، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در چینگدائو (چین) دیدار کردند.

در ۱۲ ژوئیه، ولادیمیر پوتین پذیرای علی اکبر ولایتی، شد. وی پیام های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور ایران را به رئیس دولت روسیه منتقل کرد.

در تاریخ ۱۲ آگوست ( ۲۱ مرداد) همین سال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران جلسه ای "در حاشیه" اجلاس خزر در آکتائو (قزاقستان) برگزار کردند.

در ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۶ شهرور ۹۷)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران سفر کرد و در آنجا در سومین نشست سه جانبه سران کشورها - ضامن روند آستانه برای کمک به حل و فصل سوریه شرکت کرد. همچنین دیدارهای جداگانه دوجانبه با رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری ایران برگزار شد.

در ۱۴ فوریه ۲۰۱۹( ۲۵ بهمن ۹۷) ، رئیس جمهور ایران حسن روحانی برای شرکت در نشست سه جانبه روسیه-ترکیه-ایران در مورد حل و فصل سوریه وارد سوچی شد. در حاشیه این نشست، دیدار دو جانبه ولادیمیر پوتین و حسن روحانی برگزار شد.

در ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد ۹۸) ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در پایان نشست سازمان همکاری شانگهای در بیشکک (قرقیزستان) گفتگو کردند.

در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹ ( ۲۳ شهریور ۹۸) ، روسای جمهور دو کشور "در حاشیه" نشست سه جانبه سوریه در آنکارا (ترکیه) گفتگو کردند. آنها در مورد موضوعات اصلی همکاری روسیه و ایران در زمینه های انرژی، حمل و نقل و صنعتی بحث و گفتگو و همچنین توافق کردند که کار در زمینه گسترش تبادلادت اقتصادی با ارزهای ملی را فراهم کنند.

در سال جاری هم ظریف سه سفر کاری به روسیه انجام داد و در مجموع ظریف ۳۱ سفر کاری به روسیه داشته است.

زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران هم امروز یکشنبه ۳۰ آذر به مسکو می آید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 641948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟