لغو سفارش فروش سهام عدالت ممکن شد

سهام عدالت / «حسین فهیمی» در گفت وگویی با تاکید بر اینکه کارگزاران موظفند امکان لغو سفارش فروش را در سامانه کاربران فراهم کنند، افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ کارگزاری این امکان را برای کارگزاران خود فراهم کردند که این موضوع جز تکالیف آن‌ها است.

سهامداران بخوانند

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: اگر کارگزاری امکان لغو سفارش فروش را در سامانه خود مهیا نکرده باشد و سهامدار با این تخلف مواجه شد، با مرکز پیام سهام عدالت تماس بگیرد و تخلف را گزارش دهد.

فهیمی با بیان اینکه فروش سهام عدالت متوقف نشده بلکه به صورت خرد و بلوکی ادامه دارد، ‌افزود: دارایی سهام عدالت در بازار سرمایه قابل توجه است از این رو، سهامداران عدالت باید در زمانی که بازار منفی است، سفارش فروش خود را لغو کنند تا بازار به ثبات برسد، زیرا عرضه و تقاضا تعیین کننده روند بازار است.

به گفته فهیمی، سهامداران سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کردند، در ۳۶ شرکت بورسی و فرا بورسی سهام دارند و باید در زمان تصمیم‌گیری برای فروش، نگاهی به وضعیت بازار داشته باشند، زیرا اگر سهام خود را عرضه کنند، به کاهش قیمت سهام کمک می‌کنند و ممکن است فروش سهام با دشواری همراه شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی یادآور شد: سهام عدالت در مقطعی نقش مهمی در بازار سرمایه ایجاد و تبدیل به متعادل کننده بازار شد و تعادل را در بازار بوسیله عرضه‌ها ایجاد کرد، زیرا زمانی که بازار عطش خرید داشت، سهام عرضه شد و عطش فروکش کرد، همچنین سهام عدالت در زمانی که صف‌های فروش تشکیل شده بود، فشار فروش را افزایش داد.

طرح سهام عدالت یکی از بزرگترین طرح‌های دولت در هفت سال گذشته است که آزادسازی آن پس از سال‌ها وقفه و تلاش برای رفع موانع موجود به نقطه پایان خود نزدیک شد، اما از مرداد ماه بازار سهام وارد فاز نزولی شد و بسیاری از مشمولان سهام عدالت برای جلوگیری از ضرر و زیان ایجاد شده به دنبال لغو سفارش فروش خود بودند که تا چند وقت پیش، این امکان برای بانک‌ها و کارگزاری‌ها فراهم نبود و همین موضوع زمینه اعتراض سهامداران را فراهم کرد.

تا اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اواخر آبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن دسته از سهامداران عدالتی که خواستار لغو سفارش فروش سهام خود هستند می‌توانند از طریق درگاه‌های شرکت‌های کارگزاری یا شعب بانک‌ها اقدام کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 636097 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟