نشست اوپک پلاس به تعویق افتاد

اوپک پلاس / دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش پنجشنبه (۱۳ آذرماه) ساعت ۱۴ به‌وقت وین (۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) برگزار می‌شود.

 

این خبر کوتاه اما نشان دهنده عمق اختلاف در بین تولیدکنندگانی است که بهار امسال تصمیم گرفتند تا تولید خود را ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند و بازار نفت را از قیمت های زیر ۱۵ دلار در هر بشکه نجات دهند.

کاهش قیمت نفت که از ابتدای سال جاری میلادی و به دنبال شیوع کرونا در جهان آغاز شده بود در اسفند سال گذشته و بعد از آنکه اوپک و اوپک پلاس نتوانستند بر سر توافق فریز نفتی به اجماع برسند سقوط کرد و به زیر ۱۵ دلار در هر بشکه رفت.

زنگ خطر برای تولیدکنندگان نفت آنچنان بلند به صدا درآمد که به فاصله کمتر از دو ماه آنها را به پشت میز مذاکره برگرداند. اینبار ترس از کاهش بیشتر قیمت نفت باعث شد تا توافق تاریخی کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه ای محقق شود.

این توافق اگرچه جو مثبتی در بازار ایجاد کرد و تا کنون نیز توانسته از ورود حدود ۱.۶ میلیارد بشکه نفت به بازار جلوگیری کند اما از سوی برخی از اعضا به صورت کامل رعایت نشده و همین موضوع اختلاف را برای تمدید توافق ایجاد کرده است.

در این میان امارات با وجود آنکه موافق تمدید توافق کاهش تولید نفت به میزان ۷.۷ میلیون بشکه برای ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱ است اما پیش شرط اجماع را رعایت کامل سهمیه ها از سوی اعضا می داند.

با وجود عدم رعایت سهمیه ها اما همان گونه که وزیر نفت ایران نیز در پایان نشست صد و هشتادم اوپک اعلام کرد در بین اعضای اوپک مشکلی برای تمدید توافق کاهش تولید وجود نداشت اما تصمیم گیری نهایی به نشست با اوپک پلاس بستگی دارد.

بیژن زنگنه تاکید کرد: نشست اوپک برای تنفس، تعطیل و ادامه آن به نشست اوپک پلاس موکول شد. آنچه مهم است اینکه مذاکره کنیم و حوصله داشته باشیم تا به نتیجه برسیم.

با این حال و در شرایطی که اعضای اوپک شب گذشته بیش از ۴ ساعت مذاکره را دنبال کردند تا به نتیجه برسند اما نشست اوپک پلاس به تعویق افتاد تا بازار نفت برای اطلاع از حجم تولید در سه ماهه اول سال آینده میلادی تا روز پنجشنبه منتظر بماند.

بازار نفت از ساخت واکسن کرونا خوشحال است، اما توزیع واکسن زمان بر خواهد بود، بنابراین تصمیم اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه ای نفت احتیاطی منطقی است تا از سقوط قیمت ها در بازارهای جهانی جلوگیری کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634747 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟