گرانی های سرسام آور و بازی “کی بود کی بود” مسوولان !

به گزارش رکنا، قیمت مرغ امروز دوباره پر کشید و به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسید و با احتساب این تصمیم ستاد تنظیم بازار که شیر خام کیلویی ۴۵۰۰ تومان از دامدار خریداری شود ، بار دیگر و در عرض دو هفته که قیمت مواد لبنی از سوی تولیدکنندگان با افزایش مواجه شده بود ، اکنون مردم مجبورند شیر ، ماست ، کره و دیگر مشتقات مواد لبنی را با ۲۵ درصد افزایش قیمت تهیه کنند تا این وسط مدام این سبد خرید آنان باشد که در انفعال مسوولان امر و بی خیالی سوال برانگیزشان ، کوچک و کوچک تر می شود.

در رابطه با افزایش غیر مترقبه گوشت مرغ چنین بیان می شود که یک دلیل این مساله به کمبود نهاده ها در بازار و افزایش قیمتی آنان بر می گردد . این در شرایطی است که وزیر صمت می گوید طی هفته های گذشته تمام موجودی نهاده ها در گمرگات کشور ترخیص شده و مسوولیت توزیع آن در سطح کشور متوجه وزارت جهاد کشاورزی است .

این وسط و در حالی که عده ای نیز می خواهند مشکل نهاده های دامی را متوجه کمبود بازار ارز کنند ، اما به گفته جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ، کمبود نهاده های دامی و کشاورزی متوجه کمبود ارز نیست و این مشکل به عدم هماهنگی بین وزارتخانه های صمت ، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بر می گردد . در حقیقت به اعتقاد او مشکل از سوء مدیریت است تا تحریم . موضوعی که البته طی ماهها و روزهای گذشته زیاد راجع به آن بین دولتی ها و مجلسی ها بحث شده است تا این وسط عمده فشار این سوء مدیریت ها متوجه مردم و قشر آسیب پذیر جامعه اعم از کارمند ، کارگر و دیگر شاغلینی باشد که با هزار زحمت ، ماه خود را با اندک حقوق های دریافتی به آخر می رسانند .

در نظر بگیرید که زندگی کارمندی ، کارگری و در کل قشر حقوق بگیر جامعه تعریف شده است و نمی توان انتظار داشت که در فواصل کم زمانی به زندگی آنان مدام شوک قیمتی وارد شود . بویژه در قیمت کالاهای اساسی که با ارز دولتی تهیه شده و راهی بازار می شوند .

قطعا این نیز قابل قبول نیست که مسوولان امر از خود رفع مسوولیت کرده و با بازی معروف ” کی بود، کی بود ” توپ تقصیرها ، کمبودها و ضعف ها را به زمین دیگران بیندازند .قطعا خود مسوولان امر امروز بهتر از هر کسی می دانند که قیمت مرغ نباید افسار گسیخته به کیلویی ۳۷ هزار تومان می رسید . هر چند که امروز مدیر کل دام و فرآورده های گوشتی کشور در شبکه یک سیما می گفت که طی روزهای آتی و با عرضه بیشتر مرغ ، قیمت این فرآورده گوشتی در بازار پایین آمده و قیمت آن متعادل خواهد شد ، اما این سوال اساسی همچنان در ذهن مردم و کارشناسان باقیست که چرا مسوولان از قبل پیش بینی و برآورد درستی از شرایط ندارند تا بر مبنای آن تصمیم های درست را مورد توجه قرار داده و جلوی شوک های قیمتی را بگیرند . شوک هایی که بی تاثیر در بازارهای دیگر نیست و هر پس لرزه ای در قیمت مرغ ، لبنیات و دیگر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ، می تواند دیگر بازارهای فرعی را نیز تحت تاثیر امواج منفی خود قرار داده و آن بازارها را نیز بی ثبات کند .

برای نمونه باید عرض کنیم که به گفته یکی از مسوولان تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ” جوجه ریزی در کل کشور در بازه یک هفته‌ای بین دوازدهم تا نوزدهم ماه مهر انجام نشد. یعنی جوجه یک روزه گوشتی آنقدر ارزان بود که مزارع مرغ مادر گوشتی و مزارع جوجه کِشی قرار گذاشتند و یک هفته تا ۱۰ روز تولید جوجه را متوقف کردند تا به خیال خود قیمت جوجه اصلاح و متعادل شود و این امر سبب شد که جوجه ریزی و تولید در کشور کاهش یابد.”

به گفته این مسوول کاملا قابل پیش بینی بوده که در بازه اواخر آبان ماه و ابتدای آذر در کل کشور با کاهش عرضه گوشت مرغ و افزایش قیمت مواجه ‌شویم که این اتفاق نیز افتاد، هر چند افزایش قیمت بالاتر از انتظارها بوده است .

بدون آنکه بخواهیم سازمانی را مقصر این گرانی معرفی کنیم چون معتقدیم مردم بهتر از هر کسی می توانند ارزیابی دقیقی از عملکرد مسوولان امر داشته باشند ، انتظار این است که به سرعت قیمت مرغ کنترل شود ، چرا که تجربه ثابت کرده قیمتی که افسار گسیخته بالا رفت ، در آینده سخت پایین می آید و مردم نیز برایشان سخت قابل پذیرش است که جنس و کالایی غیر متعارف ۲۰ و ۳۰ درصد افزایش یابد و بعد با ورود مسوولان ۱۰ ، ۱۵ درصد از قیمت افزایش یافته کاهش یابد . آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 632200 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟