توضیحات مهم  وزیر اقتصاد درباره بازار سهام

به گزارش رکنا ، فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه کمیسیون تخصصی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: اصولاً بازار سرمایه اعم از بازار بدهی و بازار سهام مورد توجه حکومت است و هر جا که لازم باشد مجلس قوانین مربوط به بازار سرمایه را با دو فوریت مورد بررسی قرار می‌دهد و شورای نگهبان، قوه قضائیه و دیگر نهادها نیز در جهت کمک به این بازار حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه بحث یک قوه و یک دستگاه نیست، گفت: خوشبختانه امروز اقبال خوبی از بازار سرمایه صورت گرفته و جهشی در ابعاد مختلف در بازار سرمایه می‌بینیم به عنوان مثال یک روز بازار گردانی در بازار سرمایه امری مغفول بود، اما امروز از ۳۲۰ شرکت بورسی بیش از ۲۲۰ شرکت بازار گردان معرفی کرده اند و بقیه نیز مکلف شده اند تا این کار را انجام دهند و ناشرینی که بازار گردان معرفی نکنند توبیخ خواهند شد.

ضرورت روان سازی حرکت بورس

وزیر اقتصاد ادامه داد: امروز تعداد دارندگان کد بورسی به گونه‌ای شده که بازار سرمایه دیگر ۵۰۰ هزار نفره نیست و فراگیری بیشتری دارد و این فراگیری نیازمند روان سازی حرکت بورس است و برای روان سازی باید عرضه اولیه‌ها را بیشتر کنیم و همچنین از ابزارهای مالی متفاوت و متنوع طراحی شود.

دژپسند با بیان اینکه من به خیلی از شرکت‌ها توصیه کرده ام برای تأمین مالی به جای مراجعه به بانک‌ها از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند گفت: امروز شرایط برای بهبود وضعیت وجود دارد و شب گذشته نیز تصمیم‌های خیلی خوبی در شورای عالی بورس برای تحرک بازار و تحریک تقاضا گرفته شد.

وی در تشریح بیشتر این تصمیمات افزود: بر اساس این تصمیم‌ها همه صندوق‌های با درآمد ثابت دستشان از نظر میزان خرید بازتر خواهد شد بانک‌ها نیز می‌توانند صندوق‌های جدید تشکیل دهند و آن‌هایی که صندوق ندارند در جهت تشکیل صندوق حرکت کنند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر طرف تقاضا تقویت شود باعث احیا، پایداری و پویایی بازار سرمایه خواهد شد گفت: یکی از ارکان تداوم پویایی این است که دارندگان سهام نسبت به دارایی‌ها و سهام خود بسیار حساس باشند و حتماً در تصمیم گیری در خرید و فروش سهام حداکثر دقت و محاسبه گری و عقلانیت و دلسوزی را انجام دهند.

صیانت از حقوق سهامداران نشانه تضمین نیست

دژپسند با بیان اینکه دولت، مجلس، قوه قضائیه نمی‌توانند جای افراد بنشینند افزود: هر کسی باید خودش درباره منافع خودش در بازار سهام تصمیم بگیرد و تنها کاری که به عنوان حاکمیت باید انجام دهیم ریل گذاری است یعنی باید قوانین و مقررات را تأمین کنیم و سیاست‌های حمایتی طراحی کنیم که الان این کار صورت گرفته و از نظر قوانین و مقررات شورای بورس اقدامات خوبی انجام داده و هر جا که به قانون نیاز داشته باشیم پشتمان به مجلس گرم است و مجلس محترم به ما کمک خواهد کرد. وی اضافه کرد: اگرچه وظیفه همه ما صیانت از حقوق سهامداران است، اما این را با تضمین یکی نگیرید، زیرا که در دنیا نیز چنین تضمین‌هایی وجود ندارد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه اوراق تبعی با هدف حمایت از سهامداران مطرح شده است ادامه داد: این اوراق کمک می‌کند تا دارنده سهام که ممکن است به پولش با فوریتی نیاز پیدا کند و بازار هم شرایط مناسبی نداشته باشد بتواند با خرید اوراق تبعی ۶ ماهه و یکساله ضمن تضمین قیمت یک سود هم دریافت کنند.

دژپسند با بیان اینکه امروز مسئولیت به مدیریت بنگاه‌ها واگذار شده گفت: اگر بنگاهی افزایش یا کاهشی یکباره در ارزش سهام خود داشته باشد باید جوابگو باشد.

وی با بیان اینکه ابزارها و روش‌های خوبی طراحی شده افزود: امیدواریم هر چه سریع‌تر اعتماد به بازار بازگردد و اندک دغدغه‌هایی که وجود دارد حل شود تا بازار به پویایی برسد.

بررسی عملکرد فضای کسب و کار و مقررات زدایی

وزیر اقتصاد همچنین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه اخیر خود با کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده در جلسه امروز فضای کسب و کار و مقررات زدایی بود.

دژپسند افزود: در فضای کسب و کار و مقررات زدایی عملکرد دو ساله خود را به کمیسیون‌ها گزارش کردیم و مقرر شد در وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شود تا نمایندگان به صورت میدانی از تحولات و دستاوردهایی که در این زمینه داشته ایم بازدید کند.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم سرمایه گذاری رشد پیدا کند و جهش تولید شکل بگیرد باید فعالان اقتصادی و کسانی که بنا دارند سرمایه گذاری کنند بدون دغدغه در این زمینه گام بردارند گفت: یکی دیگر از مسائلی که در جلسه امروز مطرح شد موضوع بحث مالیات و اصلاح ساختار مالی و بودجه دولت بود.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: سوالات نمایندگان در این زمینه در دو جهت بود نخست در جهت برنامه‌های دولت برای ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی و جهت دیگر در راستای برقراری عدالت مالیاتی بود.

دژپسند گفت: در این جلسه گزارش‌هایی ارائه شد که با توجه به قوانین و مقرراتی که وجود دارد این مهم محقق شده، اما متوجه شدیم عدم اطلاع رسانی به موقع همکاران من در وزارت اقتصاد و دارایی سوالاتی را برای نمایندگان ایجاد کرده که بنا شد در جلسات آتی این مسئله شفاف سازی شود.

وی موضوع بازار سرمایه را دیگر بحث مطرح شده در جلسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس عنوان کرد و افزود: در این جلسه اقدام‌ها و سیاست‌های یکسال اخیر در جهت افزایش عرضه در شرایطی که بازار با تقاضای فزاینده روبرو بوده و همچنین در جهت مدیریت تقاضا مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد وزارت اقتصاد و دارایی گزارش تفصیلی خود را ارائه دهد.

وزیر اقتصاد درباره بحث خصوصی سازی نیز گفت: در نشست مشترک با نمایندگان مجلس نکاتی درباره اهمیت برخی از خریداران، نحوه پرداخت و وصول بدهی‌ها مطرح شد، اما به دلیل اینکه این مسائل بحث‌های حقوقی داشت مقرر شد در جلسه دیگری مورد بررسی قرار گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628750 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟