نبود نظارت، علت اصلی گران‌فروشی است

به گزارش خبرگزاری رکنا، هدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در خصوص تورم و گران شدن بیش از حد اجناس مختلف در بازار، اظهار کرد: متغیرهای مؤثر در اقتصاد برخی واقعی و برخی روانی است و عاملی که در اقتصاد ایران مؤثر است متغیرهای واقعی اقتصاد مانند نقدینگی، خلق پول، نرخ ارز و توانایی کشور در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات است، اما عوامل روانی هم بر روی هر کدام از این شاخص‌ها مؤثر است.

وی افزود: اتفاقی که هم‌اکنون در اقتصاد ایران افتاده این است که بعد از انتخابات آمریکا در متغیرهای واقعی اقتصاد کشورمان تغییری ایجاد نشد و نه نقدینگی سرعت افزایشی گرفت و نه خلق پولمان کاهش پیدا کرد، ولی آنچه اتفاق افتاد مقداری تغییر انتظارات بود، به این معنا که انتظارات از آینده اقتصادی بالا رفت و این جو روانی چند روز دوام داشت که موجب کاهش محسوس نرخ ارز و طلا شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز این عقیده که تأثیر متغیرهای روانی زودگذر است، گفت: این متغیرها کاملاً هیجانی و بر اساس اخبار عمل می‌کنند نه بر اساس تحلیل، چراکه بنیادی به مسائل نگاه نمی‌کنند. نتایج انتخابات آمریکا مؤثر بود، اما تداوم این کاهش مشروط بر اتفاقات مثبتی است که در داخل کشور رخ می‌دهد به این معنا که اصلاحاتی در اقتصاد رخ دهد تا اثرات بلند مدت داشته باشد.

طغیانی تصریح کرد: اما در مورد افزایش قیمت اجناس مرحله آخر افزایش قیمت‌ها است که در بازار می‌بینیم و مراحل قبل از آن را که افزایش مراحل تولید و هزینه‌ها است نمی‌بینیم. وقتی این متغیرها روی یکدیگر اثر می‌گذارد در نهایت سبب افزایش قیمت اجناس در بازار می‌شود و این‌گونه نیست که مغازه‌دار به این نتیجه رسیده باشد که جنس را دو برابر بفروشد.

وی ادامه داد: قطعاً هزینه‌های تولید کننده بالا رفته و یا عرضه یک جنس کمتر از تقاضای آن شده است و یا به دلیل هزینه‌های بالای تولید گران‌تر در مغازه‌ها به فروش می‌رسد. این موضوع را باید از گران‌فروشی‌ها جدا کنیم. گرانی عللی دارد و علت‌های آن بیشتر ناشی از ساختار اقتصاد کشور است، اما در گران‌فروشی هر مغازه‌دار یا عمده‌فروشی یا بنکداری ممکن است بر اساس محاسباتی که می‌کند قیمت اجناس را چند برابر کند که این امر مصداق گران‌فروشی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: این افراد پیش‌بینی می‌کنند که مثلاً الان که یک جنس را با دلار ۲۵ هزار تومانی خریداری می‌کنند ممکن است در آینده با دلار ۳۵ هزار تومان خریداری کنند. به همین دلیل از همین الان قیمت اجناس را بر اساس دلار ۳۵ هزار تومان محاسبه و به فروش می‌رسانند. این گران‌فروشی است و با گرانی که ناشی از قیمت تمام شده است تفاوت می‌کند.

طغیانی افزود: اما علت اصلی که سبب گران‌فروشی می‌شود نبود نظارت است. این گران‌فروشان بیشتر عمده‌فروشان و بنکداران هستند نه خرده‌فروش‌ها. این افراد بر اساس توقع خودشان از نرخ ارزِ آینده اقدام به گران‌فروشی می‌کنند تا ضرر احتمالی آینده را پوشش دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که چشم‌انداز اقتصادی ایران و قیمت‌ها را چگونه می‌بینید؟ گفت: اگر بخواهیم واقعیت‌های اقتصادی کشور را در نظر بگیریم باید گفت اگر کرونا نبود در شش‌ماهه دوم امسال ثبات خیلی بهتری نسبت به سال ۹۸ داشتیم. کرونا متغیرها را تغییر داد و سبب به هم ریختگی صادرات غیرنفتی و کاهش تولید شد و مشکلات را تشدید کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، خاطرنشان کرد: معتقدم در ماه‌های آینده که اقتصاد ایران رفته رفته در حال عبور از کرونا است به شرطی که اتفاق خاصی مانند قرنطینه سراسری نیفتد با ثبات تر خواهد بود و تورم کاهش پیدا می‌کند و نرخ ارز ثبات بهتری به خود می‌گیرد. همچنین اگر در بحث‌های زیرساختی، مالیاتی و بانکی بتوانیم اصلاحاتی ایجاد کنیم در بخش تولید و سرمایه‌گذاری اوضاع بهتر و قطعاً از امروز وضعیت اقتصادی ایران بهتر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 626566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟