دفاع نماینده مجلس از یارانه جدید

به گزارش خبرگزاری رکنا:با مخالفت دولت، منابع اجرای طرح ۳۰ هزار میلیارد تومانی نیز تغییر کرده است و باید از محل فروش اموال دولت تامین شود. البته تحقق این منبع هم با تردید روبرو است و مجلس دولت را مختار به استفاده از تنخواه‌گردان خزانه برای تامین کسری هزینه‌های این طرح کرد.

فارغ از اینکه زندگی اقتصادی توده‌های مردم با مشکلات جدی روبرو شده است و شاید حمایت مالی از خانوار‌ها به خصوص در زمان شیوع ویروس کرونا یک ضرورت باشد، اما سوالات اصلی این است که مجلس با تصویب این طرح به‌دنبال روندی پوپولیستی و محبوبیت در بین مردم است؟ و اینکه پرداخت چند مدل یارانه، باعث ایجاد نوعی تنبلی در بخشی از جامعه نمی‌شود؟

علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم در این رابطه گفت: هر فردی که بخواهد پرداخت یارانه به مردم را زیر سوال ببرد باید طرحی جایگزین ارائه دهد. اینکه فقط انتقاد کرد و هیچ چشم‌اندازی نداشت به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: اکنون دو یارانه پرداخت می‌شود و حال در تلاشیم که پرداخت یارانه سوم که در جهت تامین کالای اساسی است به سرانجام برسد. این تصمیمات فقط به این خاطر است که اکثر خانواده‌های ایرانی با مشکلات جدی اقتصادی روبرو شده‌اند و شایسته نیست که نسبت به امورات زندگی معیشتی آن‌ها بی‌تفاوت بود.

نمایند شیروان تصریح کرد: متاسفانه در دولت آقای روحانی حرف‌هایی در نقد یارانه‌ای که دولت پیش از آن، به عمل رسانده بود، مطرح می‌شد، اما سوال این است که آیا دولت تدبیر و امید در این هفت، هشت سالی که در راس کار بوده، فکر جایگزینی داشته است؟ یا کاری را به نتیجه رسانده است؟ نمی‌شود مردم را به حال خود رها کرد در حالی که خبر از تورم بالا در جامعه داریم.

جدی اظهار داشت: بی‌انصافی است که در این اوضاع و احوال این تصمیم مجلس را حرکتی پوپولیستی دانست. مردم از مسئولان انتظار حمایت دارند. دولت باید اشتغال‌زایی کند، حال اگر نتوانست باید سعی کند تا به نتیجه رسیدن این مهم کاری کند که تا حدودی نان مردم تامین شود. مگر می‌شود دغدغه کار و نان مردم را نداشت و کشورداری کرد؟

وی در پاسخ به اینکه آیا منابع پرداخت این یارانه به‌صورت واقعی دیده شده است؟ گفت: دولت آقای روحانی پس از گذشت سال‌ها یارانه نقدی که دولت قبل از ایشان می‌پرداخت را افزایش نداد. اگر یارانه معیشتی به مردم پرداخت می‌شود و در ادامه یارانه کالای اساسی پرداخت خواهد شد در جهت هدفمندکردن همان یارانه نقدی است، زیرا شایسته بود که این رقم خیلی قبل‌تر از این‌ها افزایش پیدا می‌کرد. از طرفی، ما وضع دولت را درک می‌کنیم و با علم به این موضوع، منابع آن را دیده‌ایم.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به معنی تنبل بار آوردن جامعه نیست، بلکه نقش یک مُسکن را دارد تا اوضاع کشور شرایط عادی به خود بگیرد. اگر اشتغال‌زایی ایجاد شود و افراد صاحب درآمد مکفی شوند به‌مرور یارانه حذف خواهد شد، ولی اینکه این وضع سال‌هاست ادامه پیدا کرده به‌خاطر محقق‌نشدن اهداف دولت بوده است. امیدوارم به‌سمت و سویی برویم که تولید به‌معنای واقعی شکل بگیرد تا هم اشتغال‌زایی شود و هم مردم نیاز به حمایت مالی و کالایی دولت نداشته باشند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 626529 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟