دستور فوری ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات + جزئیات

علی صالحی رئیس کل دادگستری هرمزگان به صورت سرزده از اداره کل بنادر و دریانوردی استان و بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی و انبارهای اموال تملیکی بازدید کرد.

وی ضمن بازرسی از قسمت‌های مختلف این مجتمع بندری، گمرک، اسکله‌ها وانبارهای اموال تملیکی، اقدامات انجام شده به منظور مقابله با قاچاق و نقاط ضعف و آسیب‌های بندر و گمرک شهیدرجایی را شخصاً مورد بررسی قرار داد و علاوه بر تذکر به مسئولین مربوطه به منظور تشدید تدابیر پیشگیرانه و مقابله‌ای، دستورات ویژه‌ای در این خصوص صادر کرد.

در ادامه این بازدید که دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، رئیس سازمان اموال تملیکی استان و مسئولین اداره بنادر و کشتیرانی نیز حضور داشتند، تصمیمات لازم به منظور تشدید اقدامات نظارتی در جهت کنترل ورود و خروج به بندر و تسریع در جهت تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات، اتخاذ و به مسئولین مربوطه ابلاغ شد.

صالحی در جریان این بازدید، با اشاره به اینکه خلأ‌ها و مشکلاتی در حوزه‌های مختلف گمرک و روند ترخیص کالاهای دپو شده در انبارها وجود دارد اظهار داشت: در این بازدید تصمیمات بسیار خوبی به ویژه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا صورت پذیرفت که نیازمند پیگیری جدی دستگاه‌های ذی ربط جهت اجرایی شدن آن‌ها است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به منویات حکیمانه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در نامگذاری سال جدید به عنوان سال جهش تولید و همچنین تأکیدات ریاست محترم قوه قضاییه در این رابطه، بررسی وضعیت مبارزه با قاچاق و تشدید نظارت‌ها بر مبادی قانونی را مهمترین اهداف از این بازدید عنوان کرد.

این مقام قضایی؛ بازدیدهای میدانی، مدیریت پرونده‌های مهم قاچاق کالا و ارز، تکمیل مستندات قانونی، جهت دهی درست و ارجاع دقیق را از عوامل تسریع دهنده به روند رسیدگی به پرونده‌های این حوزه ذکر کرد و یادآور شد: هماهنگی هرچه بیشتر میان دادگستری کل استان هرمزگان، دستگاه‌های متولی و ضابطین به تسریع در روند رسیدگی و اجرای احکام پرونده‌های مهم قاچاق کالا و ارز منجر خواهد شد و این موضوع به علت اهمیت ویژه آن و بازتاب عمومی در سطح جامعه، ضمن بازدارندگی و تحقق سیاست‌های نظام در عرصه مقابله با قاچاق، علاوه بر جهش تولید و توسعه کسب و کار، افزایش رضایتمندی مردم را به همراه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به بازدید صورت گرفته از انباری حاوی مقدار قابل توجهی برنج اشاره کرد و با ابراز تأسف از ناهماهنگی‌های شکل گرفته و مشکلات ایجاد شده در روند ترخیص برنج‌های موجود در این انبار یادآور شد: مدت زمان زیادی از نگهداری برنج‌های وارداتی در این انبار گمرک می‌گذرد، لذا دستورات لازم صادر شد تا ظرف یک هفته، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص اظهار نظر کارشناسی خود را اعلام نماید و در اسرع وقت این موضوع تعیین تکلیف شود.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان تصریح کرد: مشکل دیگری ناشی از اختلاف بین کاپیتان کشتی و شرکت غله در رابطه با روغن وارداتی وجود داشت که باعث شده است کشتی مذکور به مدت ۳ ماه بلاتکلیف رها شده و محموله روغن آن روی دریا نگهداری شود، که در این مورد نیز مقرر گردید، جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوطه و با حضور نمایندگان شرکت غله و وکیل کاپیتان کشتی برگزار شود و در اسرع وقت با مشخص شدن وضعیت این روغن ها، نسبت به تخلیه کامل آن اقدام گردد.

در بخش پایانی این بازدید، انبار سازمان اموال تملیکی توسط رئیس کل دادگستری استان هرمزگان مورد ارزیابی و بازرسی قرار گرفت و علی صالحی با حضور در بخش‌های مختلف این انبار، ضمن بررسی وضعیت کالاهای موجود، دستورات لازم را صادر کرد.

گفتنی است، بر اساس آمار، گمرک شهید رجایی بندرعباس، بزرگترین گمرک ایران است که به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت کشور را برعهده دارد و همچنین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در بندر این گمرک تخلیه و بارگیری می‌شود که این رقم معادل تخلیه و بارگیری ۹۰ درصد کالاهای کانتینری کشور است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 624495 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟