لزوم ایجاد رقیب جدید برای خودروسازان داخلی / تشدید نظارت بر انبارها  / ابلاغ بخشنامه جدید ارزی به زودی

علیرضا رزم حسینی پس از نشست مشترک با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع خبرنگاران بیان کرد: بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت صمت مشغول به فعالیت هستند که بیش از 50 درصد از این شرکتها در حوزه های مرتبط با صنعت، معدن و تجارت به فعالیت می پردازند.

وی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی و 38 درصد اشتغال پایدار مربوط به وزارت صمت است، تصریح کرد: ظرفیت بسیار خوبی در وزارت صمت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و حتماً با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ریل گذاری جدیدی را برای حمایت از این گونه شرکت‌ها شروع خواهیم کرد.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانش بنیان ها در حوزه ساخت داخل خودرو می توانند به کمک وزارت صمت بیایند، اضافه کرد: شرکت‌های رقیب برای رقابت با خودروسازان داخلی باید ایجاد شود و با ایجاد یک بازار رقابتی خودروی با کیفیت به مشتریان تحویل داده شود.

رزم حسینی ادامه داد: انحصار در حوزه خودرو به صورت گام به گام باید شکسته شود و امکان برخورداری مصرف کنندگان از یک خودروی با کیفیت و قیمت مناسب ایجاد گردد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه ساخت داخل در بیشتر حوزه های صنعتی وجود دارد، گفت: در حوزه لوازم خانگی تولید داخلی 58 درصد افزایش یافته است و رفتن شرکت‌های خارجی از بازار کشور فرصت مناسبی برای شرکت‌های تولید کننده داخلی فراهم آورد.

وزیر صمت با تأکید بر اینکه برای رسیدن به جهش تولید، بروکراسی اداری، قوانین دست و پاگیر و تعدد بخشنامه ها باید رفع شود، تصریح کرد: در این چهار هفته هیچ بخشنامه ای که منجر به تعدد بخشنامه‌ها و ایجاد مقررات زاید شود، صادر نکرده ایم.

رزم حسینی ادامه داد: سیاست جدید واردات در مقابل صادرات تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد. صادرکنندگانی که تعهدات ارزی دارند، می‌توانند مواد اولیه و یا کالاهای ضروری اولویت بندی شده توسط وزارت صمت را وارد کرده و بدین گونه رفع تعهد ارزی نمایند.

وی گفت: این فرصت خوبی است و سبب افزایش صادرات و تامین مواد اولیه و کالاهای ضروری در شش ماهه دوم سال خواهد شد.

وزیر صمت در ادامه با اعلام اینکه سیاست وزارت صمت در جهت فراوانی و عرضه کالا است، بیان کرد: باید کالا در بازار فراوان شود چراکه با افزایش عرضه قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابند.

رزم حسینی اضافه کرد: از شنبه آینده نظارت بر توزیع کالاها بصورت هوشمند برای مقابله با گرانفروشی با همکاری تعزیرات در بازار تشدید می شود و بازرسی از مراکز اصلی، بنکداران و انبارداران طبق قانون انجام خواهد شد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخورد قانونی صورت می پذیرد.

وی با اعلام اینکه قائل به عرضه همه محصولات فولادی در بورس فلزات هستیم، اضافه کرد: در چند روز آینده با همکاری شرکت‌های بزرگ این فرآیند را هم شروع خواهیم کرد.

وزیر صمت در خصوص روغن نباتی نیز بیان کرد: وضعیت ذخایر استراتژیک کشور در این حوزه خوب است، 79 هزارتن روغن خام نیز در چند روز گذشته میان کارخانجات تولیدی توزیع شده است.

رزم حسینی اضافه کرد: نگرانی از لحاظ تامین روغن نداریم و مردم نیز نباید نگرانی داشته باشند.

وی همچنین در خصوص نهاده های دامی و تاثیر آن بر قیمت مرغ، گفت: با ارز 4200 تومانی نهاده های دامی وارد می‌شود و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد و شبکه توزیع تا مصرف کننده نهایی در اختیار وزارت جهاد است.

وزیر صمت تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار بر اساس شاخص های وزارت جهاد و مشورت تشکلها قیمت گذاری مرغ را انجام می دهد و امیدواریم با افزایش نهاده های دامی به ثبات نسبی در بازار مرغ نیز برسیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621540 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟