عضو کمیسیون صنایع مجلس: مافیای پیچیده‌ای در بازار فولاد شکل گرفته است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز( سه شنبه ) مجلس و در جریان بررسی وضعیت بازار فولاد اظهار کرد: در حوزه فولاد در حال حاضر گران فروشی عجیبی در حال انجام است، قرار است ما امسال تا پایان سال ۹۹ ، ۳۰ میلیون تن فولاد تولید کنیم در حالی که مصرف داخلی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن است، یعنی ما ۱۶ میلیون تن مازاد تولید داریم.

وی با بیان این که ایران در حوزه تولید آهن اسفنجی بزرگترین تولید کننده جهان است، خاطرنشان کرد: برخی اتفاقات موجب گران فروشی در بازار فولاد شده است، یکی این که همه محصول در بورس عرضه نمی شود بلکه بخش کوچکی عرضه می شود که آن هم در رینگ صادراتی است نه داخلی و این باعث شده قیمت داخلی را چین و آمریکا برای ما مشخص کنند، ضمن این که قیمت داخل هم نسبت به قیمت فوب ۱۰۰ دلار گرانتر به فروش می رسد.

نماینده مردم محلات در مجلس با بیان این که در ۶ ماهه اول امسال ۲۲ درصد تولید فولاد در بورس عرضه شده است، خاطرنشان کرد: مابقی آن کجا رفته؟ همین است که باعث گران فروشی می شود. سودش به جیب چه کسانی می رود؟ مافیای پیچیده ای شکل گرفته است، برخی ورق را از بورس می خرند و آن را به یک و نیم برابر به خودروساز می فروشند چرا خودرو ساز مستقیم آن را نمی خرد؟.

سلیمی با اشاره به وجود مشکلاتی در قیمت و نحوه توزیع فولاد تصریح کرد: مشکل دیگر عدم شفافیت است، ۱۶ میلیون تن فولاد صادر می شود. در سال ۹۸ ، ۵ میلیارد دلار از طریق صادرات فولاد درآمد داشتیم این ارز چگونه در داخل وارد چرخه شده آیا به داخل کشور برگشته یا نه؟ چطور هزینه شده است؟.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 620847 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟