زنگ خطر تعطیلی کارخانه های فرآورده های لبنی

محمدرضا بنی طبا با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار ۲۶ شهریور مصوبه ای را ابلاغ کرد که به فوریت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینه نهاده های دامی برای محصولات لبنی و شیر خام قیمت گذاری جدیدی کند، اظهار کرد: از آن زمان تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و این در حالیست که هزینه های تولید همچنان رو به افزایش است.

وی ادامه داد: قیمت مصوب شیرخام ۳۱۰۰ تومان است اما تا به امروز نه تنها این قیمت در خرید و فروش شیر خام رعایت نشده بلکه ۳۰ درصد هم افزایش یافته است و شرکت های لبنی شیر خام را با قیمت بیش از ۴۰۰۰ تومان از دامداران خریداری می کنند. دامداران نیز معتقدند که قیمت تمام شده شیرخام برای آنها بیشتر از قیمت مصوب دولتی است.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی تصریح کرد: هزینه های حمل و نقل ۴۰ درصد افزایش یافته است. قیمت مواد پتروشیمی طی ۶ ماه با ۵۰ درصد رشد مواجه شده است. همچنین قیمت مصوب چربی هر یک دهم درصد ۵۰ تومان است که در بازار با قیمت بیش از ۷۰ تومان معامله می شود. کاغذ بسته بندی تتراپک در بازار یافت نمی شود و اگر هم پیدا شود بسیار گران است و با وجود این شرایط قیمت لبنیات همچنان سرکوب می شود.

بنی طبا در ادامه گفت: صنایع لبنی طی دوماه گذشته بارها با سازمان حمایت و تنظیم بازار مکاتباتی داشتند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند ولی توجهی نمی شود و کارخانه های لبنی تحت فشار هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰ محصول لبنی که ستاد تنظیم بازار برآنها قیمت گذاری کرده و ۸۰ درصد تولیدات کارخانه ها را شامل می شود، شرکت ها را به مرز ضرر و زیان رسانده، گفت: اگر قیمت ها اصلاح نشود کارخانه های لبنی قدرت تولید خود را از دست می دهند و با این شرایط دیگر امکان تولید وجود نخواهد داشت.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: برای مثال شیرکم چرب ۱.۵ درصدی یک لیتری ۵۶۰۰ تومان قیمت گذاری شده در حالی که قیمت تمام شده آن حدود ۷۰۰۰ تومان می شود.

وی در پایان گفت: وقتی گوشت یا مرغ گران شود کسی تولید کننده یا شرکت خاصی را مقصر گرانی نمی داند اما در صنعت

لبنیات همواره به نادرستی شرکت های تولید کننده در جایگاه متهم قرار می گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 620818 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟