کمک فائو به ایران برای افزایش دانش بهره‌وری مصرف آب

به گزارش رکنا، به نقل از دفتر نمایندگی فائو در تهران، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به عنوان بخشی از پروژه چندجانبه خود در حمایت از تلاش‌های ایران به‌منظور کاهش مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، دانش و مهارت‌های لازم را برای اجرای رویکرد پیشرفته صرفه‌جویی واقعی آب (Real Water Savings-REWAS) در بخش کشاورزی، در اختیار متخصصان ایرانی قرار داد و آن‌ها را برای برآورد صرفه‌جویی واقعی آب و بهره‌وری آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توانمند کرده و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تأثیر انجام مداخلات زراعی-آبی در مقیاس میدانی را بر صرفه‌جویی آب در مقیاس حوضه آبریز به‌طور دقیق‌تری ارزیابی کنند.

این برنامه آموزش الکترونیک از سوی سازمان پژوهشی-مشاوره‌ای فیوچر واتر (FutureWater) و در چارچوب ابتکار منطقه‌ای فائو برای رسیدگی به چالش کمبود آب در آسیا و اقیانوسیه ارائه شده است.

به گفته «جونا ون اوپستال»، کارشناس بهره‌وری آب در سازمان پژوهشی-مشاوره‌ای فیوچر واتر که هدایت این برنامه آموزش مجازی را برعهده داشت، «سنجش صرفه‌جویی واقعی آب، بینشی را در زمینه جریان‌های آب در مزرعه، شبکه آبیاری و مقیاس حوضه آبریز در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌دهد.»

ون اوپستال در ادامه افزود: «سنجش صرفه‌جویی واقعی آب، از مفهوم «دنبال‌کردن آب» استفاده می‌کند. در این رویکرد، زهکشی، رواناب و نفوذ آب به منابع زیرزمینی دیگر به عنوان "تلفات" در نظر گرفته نمی‌شوند؛ زیرا بهره‌برداران پایین‌دست اغلب اوقات از این آب‌های قابل بازیابی استفاده می‌کنند.»

وی تصریح کرد: این مفهوم همچنین یک تناقض موجود در بخش آب را نیز حل می‌کند، جایی که انتظار می‌رود فناوری‌های بهینه‌تر موجب کاهش تقاضای آب شوند، اما در واقعیت، منجر به افزایش مصرف آب و بدتر شدن مشکلات مرتبط با کمبود آب می‌شوند.

به گفته این کارشناس بهره‌وری آب، اتخاذ چنین رویکردی مانع از تداوم این باور نادرست می‌شود که شیوه‌های پیشرفته آبیاری (همچون آبیاری قطره‌ای) می‌تواند مقادیر زیادی آب را حفظ کنند. این رویکرد همچنین از توسعه الگوهای بهتر حکمرانی آب حمایت می‌کند، الگوهایی که با ارزیابی صرفه‌جویی واقعی آب، می‌توانند توسعه غیر پایدار اراضی فارایاب را قاعده‌مند کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 620325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟