افسار بورس در دست دلار است؟

به گزارش رکنا، شاخص بورس در جریان معاملات بازار سرمایه در اولین روز هفته و سومین روز آبان ماه با ثبت افت ۳۸هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۷۴هزار واحد قرار گرفت.
در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه ۳میلیارد و ۲۲۸میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۳هزار و ۴۹۰میلیارد تومان در ۳۵۹هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۳۸هزار و ۳۰۵واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۷۴هزار و ۴۸واحد قرار گرفت.​
بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های آهنگری تراکتورسازی ایران، کاشی و سرامیک حافظ و معدنی دماوند با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۰۰۱۸واحد، کل (هم‌وزن) ۴۷۶۲واحد، قیمت (هم‌وزن) ۴۷۶۲واحد، آزاد شناور ۳۱۱۹واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۳۵۳۴۸و ۴۸۸۱۴واحد افت کردند.بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار در حال کف سازی است اما عقب نشینی پی در پی و شکسته شدن کف حمایتی نگرانی جدی برای سهامداران ایجاد کرده است.
میثم رادپور ، کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر مالی در خصوص وضعیت کنونی بورس و ارتباط ریزش‌های اخیر به عدم شفافیت بورس و عدم انتشار گزارش‌ها گفت: از نظر من بورس مدتی است که ریزش پیدا کرده است و این داستان مربوط به شفاف بودن یا نبودن نیست. وقتی ریزش‌ها بزرگ می‌شود خیلی‌ها سرمایه خود را نقد می‌کنند و از بازار بیرون می‌‍آیند.
وی گفت: در این راستا ریزش امروز و هفته قبل نیز این ادامه همان روند نزولی قبل است.البته لازم به توضیح است ما انتظار نداریم که گزارش‌ها کلا زمین بازی را عوض کنند.
وی در جواب این سئوال که ریزش بازار تا چه محدوده‌ای می‌تواند ادامه یابد؟ گفت: هر چند قبلا کف مقاومتی محدوده یک میلیون و چهارصد هزار واحد بود اما دیدیم بازار از این محدوده عقب نشست و حالا هم می تواند از هزار سیصد واحد عقب‌تر برود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر به خاطر داشته باشید وقتی شاخص در حال پیشروی بود،همه این سطوح را به راحتی می‌شکست و بالا می‌رفت اما میخواهم بگویم ما نمیتوانیم راجع به اتفاقات یک روزه و یک هفته‌ای گمانه زنی بکنیم. ما در بهترین حالت می‌توانیم راجع به یک آینده بلندمدت اظهار نظر کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید ببینیم انتظار ما از بازار چیست؟گفت: از زمانی که بازار شروع به ریزش کرد،قیمت دلار افزایش یافت. من فکر می‌کنم تنها عاملی که سرنوشتش به بازار سهام گره خورده است، دلار است. من به شکلی جدی معتقدم افسار بازار سرمایه در دست دلار است. به هر حال در دوره رونق بورس، رشد قیمت سهم ها تحت تاثیر تورم بود و حالا نیز ما با همان تورم روبرو هستیم اما به هر حال قیمت برخی سهم ها از قیمت واقعی فاصله گرفته بود و در نتیجه ریزش گریزناپذیر شده بود اما حالا مسیر آینده بورس را قیمت دلار تعیین می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه سهامدار به دنبال سود است، توضیح داد: حالا بسیاری می گویند قیمت‌ها به کف رسیده و جذاب است اما می بینیم که سهامدار در حال تخلیه پرتفوی خود و فروش است، پس در این شرایط چیزی فراتر از سود وجود دارد که منجر به فروش در این شرایط می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 620025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟