قیمت دلار در بازار جهانی کاهش یافت + جزئیات

قیمت دلار / تحولات اخیر اقتصاد آمریکا باعث شده است تا بازار اوراق قرضه این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و این عملکرد به بازار ارز نیز منتقل شود. بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری که یکی از دماسنج های معامله گران برای پیش بینی اوضاع در ماه های آتی است از ماه آگوست تاکنون نتوانسته است از حبس کانال ۱.۷ درصدی خارج شود و اکنون با بن بست ایجاد شده در گفتگوهای بین دولت ترامپ و کنگره بر سر لایحه حمایتی جدید، این اوراق بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته اند.

 

آمارهای منتشر شده از وضعیت تجاری آمریکا نشان دهنده آن است که کسری تجاری این کشور در ماه آگوست با افزایشی ۵.۹ درصدی همراه شده و به ۶۷.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم، بالاترین کسری تجاری ثبت شده آمریکا طی ۱۴ سال اخیر بوده است.

روند افزایشی در برخی از مقاصد امن سرمایه گذاری نظیر مسکن نشان می دهد که معامله گران هنوز نسبت به پیامدهای کرونا بر روی اقتصاد آمریکا و جهان نگران اند و بخشی از این نگرانی نیز به بازار ارز منتقل شده است. رشد قیمت مسکن نه تنها در آمریکا که در بسیاری از کشورهای دیگر به سطوح کم سابقه ای رسیده است تا جایی که متوسط نرخ مسکن در انگلیس و نروژ به بالاترین سطح سه سال اخیر خود و در هنگ کنگ به یکی از بالاترین سطوح ثبت شده خود در طول یک دهه اخیر رسیده است.

کریستالینا جیورجیوا- رئیس صندوق بین المللی پول با اشاره به اینکه بحران کرونا یک بحران اقتصادی و مالی تمام عیار برای اقتصاد جهانی بوده است از دشواری های مسیر پیش رو برای احیای رشد اقتصاد جهانی سخن گفت. صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود پیش بینی کرده بود اقتصاد جهان امسال ۴.۹ درصد کوچک شود اما به دلیل تقویت رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در سه ماهه سوم احتمال بازنگری در این برآورد وجود دارد.

رئیس صندوق بین المللی پول با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن رشد اقتصادی در کشورهای مختلف به سطوح بالا گفته است دولت ها برای تقویت رشد ناچار به هزینه هنگفتی شده اند تا جایی که حدود ۱۲ تریلیون دلار در سراسر جهان برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا هزینه شده که این مساله می تواند میزان بدهی های جهانی را به دو برابر رقم سال قبل افزایش دهد. جیورجیوا افزود: اقتصاد جهانی تا حدودی از قعر دره بیرون آمده است اما این تصور نباید ایجاد شود که همه چیز تمام شده است. در واقع در میانه یک راه طولانی هستیم و باید با دقت برنامه ریزی و عمل کنیم. زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و این یک واقعیت است.

عامل موثر دیگر بر بازار ارز، اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. اگرچه جوبایدن هنوز با اختلاف اندکی در نظرسنجی ها از ترامپ پیش است اما نمی توان با قطعیت در خصوص برنده احتمالی سخن گفت. در شرایطی که دونالد ترامپ تردیدهایی در خصوص پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست خوردنش را ایجاد کرده، رئیس جمهوری خواه سنا آمریکا گفته است پیروز انتخابات از هر کدام از دو حزب در ماه ژانویه رئیس جمهور خواهد شد و کسی نمی تواند مانع این کار شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر ( ۱۳ آبان) برگزار خواهد شد اما به دلیل کرونا احتمالا تغییراتی در روند رای گیری ایجاد خواهد شد.

نیل جونز- کارشناس مسایل ارزی در بانک میزوهو - گفت: دارایی های پرریسک در شرایط فعلی کمتر مورد استقبال معامله گران قرار می گیرند چرا که احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی جهان وجود دارد. تا زمانی که معامله گران نسبت به آینده خوش بین نباشند، ترجیح خواهند داد سرمایه های در اختیار خود را در دارایی های امن نگهداری کنند و این تقاضا برای دارایی های امن احتمالا در کوتاه مدت در سطح نیرومندی باقی خواهد ماند.

پس از فروکش کردن موج اولیه، روند شیوع کرونا در بسیاری از کشورها سرعت گرفته که این روند به ویژه در اروپا محسوس بوده است. با این حال دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- از قرار داشتن توسعه واکسن کرونا در مراحل پایانی و آغاز توزیع آن از اواخر ماه آینده صحبت کرده است.

تاکنون بیش از ۳۶ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۷۳۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۵۸ هزار و ۱۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۱۶ هزار و ۳۸۷ نفر، برزیل با ۱۴۷ هزار و ۷۵۹ نفر، هند با ۱۰۵ هزار و ۵۵۲ نفر، مکزیک با ۸۲ هزار و ۳۴۸ نفر و انگلیس با ۴۲ هزار و ۵۱۵ نفر بوده است.

به نظر می رسد کرونا روی توان بودجه ای بزرگ ترین اقتصاد اروپایی تاثیر منفی محسوسی گذاشته است تا جایی که مرکز مطالعات اقتصادی آلمان اعلام کرده مازاد بودجه ۵۲.۵ میلیار دلاری دولت در سال قبل جای خود را به کسری بودجه ۱۷۰ میلیارد دلاری در سال جاری خواهد داد. به گفته این مرکز، امسال اقتصاد این کشور ۵.۳ درصد کوچک خواهد شد که این رقم در صورت تحقق، ۱.۴ درصد بیشتر از رقمی خواهد بود که پیشتر تصور می شد. این موسسه با پیش بینی از سرگیری رشد اقتصادی در سال آینده، نرخ رشد سال ۲۰۲۱ را ۵.۱ درصد پیش بینی کرده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۶۹ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۶ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۷ دلار رسید.

در آلمان میزان تولیدات صنعتی این کشور در ماه آگوست پس از سه رشد ماهانه مثبت، کاهش پیدا کرده است که این مساله می تواند بیانگر کاستن از شتاب احیای رشد اقتصادی در بزرگ ترین اقتصاد اروپایی و طولانی تر شدن دوره مورد نیاز برای خروج از رکود اقتصادی تفسیر شود.

کیوسوکه سوزوکی- استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " سوسیه جنرال" گفت: فکر می کنم در بلندمدت بین یورو و دلار توازن برقرار شود و نرخ برابری هر یورو در بلندمدت احتمالا ۱.۱۶ دلار خواهد بود. ما شاهد یک روند احیای طولانی خواهیم بود و فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، کار سختی را برای رساندن اقتصاد به سطح پیش از آغاز بحران کرونا خواهد داشت.

ارزهای آسیایی

برای ششمین بار در طول سال جاری نرخ بیکاری در سومین اقتصاد بزرگ جهان افزایشی شده است؛ به گونه ای که طبق اعلام وزارت ارتباطات و امور داخلی، نرخ بیکاری در ژاپن تا پایان ماه آگوست با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به سه درصد رسیده است. با در نظر گرفتن فاکتورهای فصلی شمار بیکاران ژاپنی در حال حاضر حدود دو میلیون و پنج هزار نفر برآورد می شود که ۱۰۵ هزار نفر بیشتر از شمار بیکاران ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بوده است.

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۲ درصد افزایش به ۱۰۵.۹۶۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۷۹۱ یوان چین اعلام شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟