افزایش قیمت سویا در بازارهای جهانی

قیمت سویا / نشریه معتبر all about feed در گزارشی به بررسی وضعیت قیمت در بازار نهاده‌های اساسی پرداخته است. در ادامه به مهم‌ترین تغییرات رخ داده در این بازار، نگاهی می‌اندازیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

افزایش تولید سویا در قطب‌های تولید

در گزارش این رسانه تخصصی حوزه کشاورزی آمده است: «پیش‌بینی می‌شود که حجم تولید سویا در قطب‌های تولید این محصول تا حد زیادی افزایش یابد با این حال قیمت سویا در بازارهای جهانی در حال افزایش است. به نظر می‌رسد که روند بهبود عرضه و تقاضا در بازار نهاده‌ها به تدریج در حال آغاز است. افزایش قیمت جهانی یکی از نشانه‌های بارز این بهبود است. مهم‌ترین دلیل بهبود قیمت جهانی سویا، افزایش قابل‌توجه حجم صادرات است. چین یکی از مهم‌ترین واردکنندگان و مصرف‌کنندگان سویاست. کاهش خطر کرونا، افزایش تقاضا، عادی‌سازی تدریجی صادرات و از همه مهم‌تر بهبود نسبی شرایط اقتصادی این کشور باعث شده است که تقاضای چینی‌ها برای سویا افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که الگوی تقاضا در این کلان ‌بازار نهاده‌های جهان همچنان صعودی باشد.

افزایش ۸ میلیونی تولید

شورای بین‌المللی غلات پیش‌بینی کرده است که برداشت جهانی سویا در سال جاری حدود ۸ میلیون تن افزایش یابد. به‌این‌ترتیب حجم کلی تولید به ۳۷۳ میلیون می‌رسد. این به آن معناست که حجم کلی تولید در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (۲۰۱۹) بیش از ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت زیرا در سال گذشته کشورهای تولید سویا ۳۳۹ میلیون تن تولید کردند. گفته می‌شود که مثبت شدن چشم‌انداز اقتصادی پیش روی ایالات‌متحده یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش تولید است.

تسهیل و افزایش صادرات سویا از تولیدکنندگان واقع در آمریکای جنوبی باعث شد که در ماه گذشته حجم صادرات از ۱۶۱ به ۱۶۴ میلیون تن افزایش یابد. کشتی‌های برزیلی مقادیر عظیمی به چین صادر کردند. افزایش تقاضا در بازار بزرگ چین به‌تنهایی باعث بهبود و رونق حجم تولید توسط تولیدکنندگان شده است. ارزش شرکت‌های تولیدکننده نهاده هم رو به بهبود است بااین‌حال هنوز تا بازگشت به وضعیت قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی داریم.

افزایش ۱۴ درصدی قیمت سویا

از طرف دیگر شاخص IGC حاکی از آن است در عرض کمتر از یک سال به ۲۰۱ واحد افزایش یافته است. IGC مهمترین شاخص قیمت سویا در جهان است. این به ان معناست که متوسط قیمت در بازار جهانی سویا در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۴ درصد افزایش داشته است. افزایش قیمت سویا به رونق بازار کلزا و افزایش قیمت آن هم کمک می‌کند. دیروز قیمت کلزا در بازار پاریس به ۳۸۳ یورو رسید. در واقع قیمت این نهاده مهم در مقایسه با هفته قبل حدود ۳ یورو افزایش قیمت داشته است. در حال حاضر قیمت نهاده‌های دیگر تغییر خاص و ملموسی نداشته است. برداشت ناامیدکننده و وجود فضای کافی جهت ذخیره گندم باعث شده است که قیمت انواع غلات به نسبت ثابت باقی بماند. در کشورهای اروپایی فصل زراعی گندم در حالی به پایان رسید که مقدار کاشت در بیشتر کشورهای این اتحادیه، کاهش قابل‌توجهی داشت. عدم وجود تقاضای کافی و افزایش هزینه‌های ذخیره و انبار این محصول باعث شده است که بازار گندم به نسبت راکد باشد.

در ارتباط با ذرت هم باید گفت که چندی پیش و به دنبال طوفان‌های سنگین در ایالات متحده، قیمت جهانی ذرت اندکی بهبود یافت. در مجموع نگرانی درباره نوسان قیمت در بازار ذرت کمتر است چون معمولا عرضه این نهاده اساسی بیشتر از نیاز بازار است».

به نظر می‌رسد که مسئولان مرتبط با بحث نهاده باید از اکنون برای مدیریت قیمت‌ها و شرایط جدید، برنامه‌ریزی کنند چون دنیای پساکرونا به معنای افزایش هر چه بیشتر قیمت نهاده‌ها خواهد بود. ایران جز واردکنندگان عمده نهاده است و بخش کوچکی از نیاز واحدهای پرورش دام و طیور توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟