قیمت دلار از ۲۴ می‌گذرد؟

رئیس کل بانک مرکزی در پستی که هفته گذشته منتشر کرد، خبر داد که از روز سه‌شنبه بازارساز با قدرت در بازار حضور دارد. به گفته عبدالناصر همتی، این سیاست در هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت.

خبرها نیز نشان می‌دهد که بازارساز با عرضه‌های نسبتا سنگین به استقبال بازار در اولین روز هفته رفته است. البته هنگامی که بازارساز چنین ادعایی دارد اما نرخ دلار با ساز او کوک نمی‌شود، می‌تواند یک پیام بد هم داشته باشد: اینکه با وجود عرضه بالا، سطح تقاضا به حدی رسیده که کنترل نرخ سخت‌تر از قبل شده است. پیام دیگر هم می‌تواند این باشد که هنگامی که بازارساز اعلام حضور در بازار می‌کند، به برخی این سیگنال داده می‌شود که بازار در حال خروج از کنترل سیاستگذار است و به همین دلیل، سطح تقاضا بالا می‌رود. از طرفی اگر اعلام حضور با نتیجه همراه نباشد، می‌تواند اعتبارش را نزد فعالان بازار کاهش دهد.

نکته دیگری که بازارساز سعی کرده در بازار انجام دهد، عرضه نرخ در قیمت پایین است. نرخ‌های صرافی حداقل 2 هزار تومان از بازار عقب مانده است، این مسئله که طی روزهای 4شنبه، 5شنبه و شنبه اجرا شد، احتمالا با این هدف بود که برخی تقاضاهای خرد از سطح بازار به سمت صرافی هدایت شود؛ ضمن اینکه فرصت آربیتراژی حتی می‌توانست عرضه را هم در کف بازار افزایش دهد. اما به نظر می‌آید این استراتژی تاکنون جواب نداده است، به تعبیری تقاضاهای خرد در بازار چندان تاثیرگذار نیست. یا احتمالا نرخ صرافی تقاضاهای جدیدی را پاسخ داده که در حالت عادی در بازار حضور نداشته‌اند.

دیشب در معاملات پشت‌خطی، دلار تا 24,700 تومان نیز حرکت کرد، برای امروز این سوال مهم است که آیا بازارساز می‌تواند نرخ را زیر کانال 25 نگه دارد یا خیر. اگر عقربه دلار از 24 بگذرد، احتمالا جسارت عبور از کانال‌های بعدی را بیشتر خواهد یافت.

قطب‌ نمای سکه

افزایش نرخ دلار موجب شد تا سکه نیز روندی افزایشی را در روز گذشته طی کند. سکه که صبح را در حوالی 11 میلیون و 150 هزار تومان آغاز کرد، تا عصر به 11 میلیون و 400 هزار تومان هم رسید. با توجه به تعطیلی بازار جهانی در 2 روز اول هفته، قابل پیش‌بینی بود که نرخ ارز، قطب‌نمای سکه در بازار خواهد بود. به همین ترتیب، امروز هم سکه به دنبال ارز حرکت خواهد کرد.

برای روز یکشنبه، سقف تکنیکال سکه را در محدوده 11 میلیون و 750 هزار تومان تخمین می‌زنند، این عدد با توجه به نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی(1933 دلار)، به این معنی است که دلار به کانال 25 هزار تومان ورود کند. با نرخ‌های فعلی دلار و اونس، سکه در حوالی 11,350,000 تا 11,450,000 قیمت می‌خورد. در نتیجه مرزهای جدید سکه تنها در صورتی فتح خواهد شد که دلار افزایش قابل توجهی را در دومین روز هفته ثبت کند.

از آن طرف، کف قیمت سکه در 11 میلیون تومان بسته شده است. این کف نیز در صورتی که دلار به سمت مرز 24 هزار تومان حرکت کند، قابل دسترس است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟