۱۰ هزار شغل برای کولبران ایجاد کرده ‌ایم

امیرحسین مدنی در نشستی رسانه‌ای با بیان اینکه سه رویداد ملی این بنیاد شامل ایجاد اشتغال برای کولبران استان‌های مرزی، تولید پوشاک و پرورش آبزیان است، اظهار کرد: در حوزه عمرانی و زیربنایی قرارداد ساخت هزار و ۹۰۰ مدرسه را داریم که هزار و ۲۵۰ مدرسه را به بهره‌برداری رسانده‌ایم. ۱۵۰ مدرسه نیز هفته آینده و همزمان با آغاز سال تحصیلی افتتاح خواهیم شد. همچنین تا پایان سال جاری ۱۰۰ مدرسه دیگر نیز آماده پذیرش دانش‌آموزان خواهد بود.مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: ما هزار و ۱۰۰ مجموعه فرهنگی، ۲۴۰ مرکز جامع سلامت و ۱۲ بیمارستان با ۲ هزار تختخواب را به بهره‌برداری رسانده‌ایم یا در دست اقدام داریم. ۴۷ هزار واحد مسکن محرومین را هم در دست ساخت داریم که از این میان ۱۸ هزار مسکن را تحویل داده‌ایم و در کنارش به هزار نقطه روستایی آب‌رسانی کرده‌ایم.

مدنی با اشاره به مسئله کولبری در کشور تصریح کرد: کولبران به ناچار به این کار می‌پردازند. میزان قاچاق از این طریق نزدیک به یک درصد کل قاچاق کشور است. هیچ‌کس قصد ضربه زدن به اقتصاد کشور را ندارد و کولبران حاضر هستند با حداقل درآمد، این کار را کنار بگذارند و در کنار خانواده‌هایشان باشند.

وی با بیان اینکه کولبران از طرح اشتغال‌زایی بنیاد برکت استقبال کرده‌اند گفت: در قالب طرح «کاک برکت» ایجاد فرصت‌های شغلی برای کولبران سه استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی آغاز شده که با اجرای ۳ هزار و ۵۰۰ طرح، ۱۰ هزار شغل برای آنان ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد برکت ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق مشارکت با واحدهای تولیدی را طرح دیگر بنیاد برکت دانست و گفت: بنیاد تا به امروز با ۳۶۰ شرکت مشارکت اقتصادی داشته و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. بنیاد پس از سه تا پنج سال حضور و مشارکت، از این واحدها خارج می‌شود و سهام خود را به مردم و بخش خصوصی واگذار می‌کند.

وی یادآور شد: بنیاد تا به امروز از ۲۵۰ شرکت خارج شده و سهم خود را واگذار کرده است. بسیاری از این شرکت‌ها سهام‌شان را در بورس عرضه کرده‌اند و در حال حاضر، سهم قابل توجهی از بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل بنیاد برکت با تأکید بر این‌که عمده فعالیت‌های این نهاد در حوزه اشتغال‌زایی است، گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۵۰، روستاییان ۷۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دادند که این رقم در حال حاضر به ۲۵ درصد رسیده، ضمن این‌که، وضعیت تولید در روستاها شرایط خوبی ندارد و روستاییان حتی نمی‌توانند مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند، در حالی که در گذشته، هم برای خود تولید داشتند و هم برای شهرها.

مدنی ادامه داد: بنیاد برکت از ۴ سال گذشته مطالعاتی را در زمینه ایجاد مشاغل خرد و خانگی آغاز و سه الگو اشتغال‌زایی اجتماع‌محور شامل سحاب، آسمان و آفتاب را طراحی و عملیاتی کرد. این الگوی اشتغال‌زایی از اواسط سال ۹۷ اجرا و همان سال باعث ایجاد ۱۰ هزار طرح و ۳۰ هزار شغل شد.

مدیرعامل بنیاد برکت افزود: در سال ۹۸ نیز ۳۰ هزار طرح عملیاتی شد و امسال نیز ۶۰ هزار طرح اشتغال‌زایی که منجر به ایجاد ۱۸۰ هزار شغل می‌شود، در دستور کار است که از این تعداد، ۱۶ هزار طرح تا به امروز به بهره‌برداری رسیده و در مجموع، تعداد مشاغل خرد و خانگی بنیاد تا پایان سال جاری به ۳۰۰ هزار شغل می رسد.

وی با تأکید بر اینکه آمار و اسامی افراد شاغل توسط طرح‌های بنیاد برکت با کد ملی و شماره تماس کاملا در دسترس و قابل رصد و راستی‌آزمایی است، گفت: سال گذشته ۱۶ هزار تن گوشت قرمز با اجرای این طرح‌ها در کشور تولید و باعث کاهش ۱۰ درصدی واردات شد.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به واردات سالانه ۱۶۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور یادآور شد: ۴۵ درصد طرح‌های خرد و خانگی در حوزه پرورش دام سبک و سنگین است که امسال تولید ۴۰ هزار تن گوشت قرمز را هدف‌گذاری کرده‌ایم و از این میان ۲۵ هزار تن آن به مشاغل خرد اختصاص دارد.

مدنی با اشاره به میزان سرانه مصرف گوشت سفید در کشور گفت: سرانه مصرف سالانه گوشت آبزیان در دنیا ۲۲ کیلوگرم است که این رقم در ایران به نصف می‌رسد. ما ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تولید آبزیان در کشور داریم و تولید ۵ هزار تن گوشت ماهی در طرح دریای برکت از طریق طرح‌های اشتغال‌زایی خرد پیش‌بینی شده است. همچنین تولید ۵ هزار تن گوشت ماهی از طریق طرح‌های بنگاه‌محور در دستور کارمان است.

مدیرعامل بنیاد برکت در تشریح طرح چرخ برکت، گفت: پنج درصد طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد در سال‌های گذشته در حوزه پوشاک بوده است. از سوی دیگر، یک سوم پوشاک کشور از خارج وارد می‌شود که اغلب هم به شکل قاچاق است که برای امسال تولید ۵ میلیون دست لباس را در قالب طرح چرخ برکت و از طریق طرح‌های خرد در دستور کار داریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 601127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟