کاهش ۵۰ درصدی واردات برنج؛ مصرف برنج خارجی به ۸۰ هزار تن رسید

به گزارش رکنا، مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کاهش ۵۰ درصدی واردات برنج خبر داد و گفت: بنابر آمار پنج ماهه نخست سال، واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است که اگر دولت تمهیداتی را در نظر نگیرد و تقاضا را از محل دیگری تامین نکند، دچار بحران جدی می‌شویم.

او افزود: علی رغم آنکه بخش بزرگی از نیاز کشور وارد گمرکات شد و این امکان وجود داشت که قبل از دوره ممنوعیت ترخیص شود، اما به سبب عدم تخصیص ارز نیما همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. این در حالی است که بانک مرکزی پاسخگو نیست.

کشاورز درباره تاثیر گرانی برنج خارجی بر بازار برنج ایرانی بیان کرد: اگر قیمت برنج ایرانی در همین حد باقی بماند، مصرف کنندگان به سبب اختلاف ناچیز قیمت با برنج خارجی ترجیح می‌دهند که برنج ایرانی مصرف کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید و رشد ۳ برابری برنج خارجی احتمال افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت برنج ایرانی وجود دارد که در این صورت تقاضا برای خرید برنج ایرانی از سوی اقشار متوسط و رو به بالا کاهش می‌یابد و اقشار ضعیف سراغ جایگزین آن می‌روند، در حالی که با اعمال مدیریت دقیق و جلوگیری از افزایش قیمت برنج ایرانی، این امکان وجود دارد که بخشی از تقاضا را برنج خارجی پوشش دهد و از طرف دیگر مصرف نسبت به برنج ایرانی تمایل بیشتری دارد.

کشاورز مصرف ماهیانه برنج خارجی در شرایط عادی را ۱۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که طی پنج ماه اخیر به طور متوسط ماهانه ۸۰ هزار تن برنج در کشور استفاده شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره آخرین وضعیت قیمت برنج خارجی تصریح کردبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟