چه سیگنال‌هایی برای آینده بازار ارز می‌توان مشاهده کرد؟

به گزارش رکنا، «افزایش ۹۰۰ تومانی دلار و رسیدن قیمت دلار به ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان»، این عبارت خلاصه وضعیت بازار دلار در روز گذشته است که دنیای اقتصاد روایت و در کنار آن، به یک سیگنال کاهشی قیمت دلار در آینده اشاره کرده و نوشته است: روز گذشته خبری منتشر شد که در صورت عملی شدن می‌تواند تا حدی التهاب بازار ارز را کاهش دهد. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تاسیس یک شرکت در عراق برای تسویه حساب طلب ۵ میلیارد دلاری ایران خبر داد.

درست است که این خبر نشان می‌دهد که قرار نیست ایران دلاری را به صورت مستقیم دریافت کند، ولی این مساله که می‌تواند نیازهای کالایی خود را بدون پرداخت ارزی مرتفع کند، می‌تواند فشار تقاضا در بازار ارز را کاهش دهد. موضوعی که با تضعیف سمت تقاضا، می‌تواند زمینه ساز افت قیمت‌ها شود، مگر آنکه سایر انواع تقاضاها به بازار هجوم بیاورند. حمید حسینی توضیح داده که این میزان از طلب ایران نزد بانک TBI عراق است و طبق توافق دو کشور، ایران «لیست کالا‌ها و مواد اولیه‌ای که لازم دارد» را به این شرکت می‌دهد و این شرکت «کالاهای اساسی» را می‌خرد و به ایران می‌فرستد.

علاوه بر این، روز گذشته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد که چند داروی کرونا ۳ هفته دیگر وارد بازار می‌شود.

بازگشت ارزهای صادراتی نیز سیگنال نزولی دیگر برای قیمت دلار در آینده است که هرچند رقم آن به صورت دقیق جای تردید دارد اما به هر ترتیب به نظر می‌رسد در روزهای آینده فعالان بازار می‌توانند شاهد بازگشت میزانی از ارزهای صادراتی باشند.

اما چهارمین سیگنال هم به مذاکرات اخیر اقتصادی ایران با کشورهایی مثل چین، عراق و سوئیس برمی‌گردد که هرکدام از این چهار سیگنال شاید بتوانند در آینده بر روند قیمت دلار تاثیری بگذارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 590332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟