تشکیل دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

به گزارش رکنا ، علیرضا صالح رئیس کل سازمان خصوصی سازی از عرضه دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در مرداد ۹۹ خبر داد.

صالح اعلام کرد: اقدامات لازم به منظور تشکیل دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) با نام «صنایع پالایش نفت» متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران ازجانب وزارت نفت در مرحله انجام بوده و امید است تا پایان مرداد این صندوق نیز از طریق پذیره نویسی عمومی تشکیل شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: عرضه این صندوق‌ها با هدف دسترسی اکثریت مردم به بازار سرمایه و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می‌شود و ثبت نام در این صندوق نیز مانند صندوق دارا یکم برای همه شهروندان ایرانی که دارای کد ملی هستند آزاد است.

وی به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و مصوبه هیئت وزیران اشاره کرد و افزود: طبق قانون و مصوبه هیئت وزیران مقرر شد سه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با اعمال تخفیف و از طریق پذیره نویسی عمومی تا سقف بیست میلیون ریال برای هر شخص، تشکیل شود. برهمین اساس اولین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با نام «واسطه گری‌های مالی» متشکل از شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌های صادرات ایران، ملت و تجارت در اردیبهشت از طریق پذیره نویسی عمومی تشکیل شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: صندوق دوم نیز که متشکل از سهام دولت در شرکت‌های پالایشی است قرار است مرداد ماه تشکیل و در بورس عرضه شود.

صالح با اشاره به عدم فروش سهام بلوکی شرکت پالایش نفت تبریز در عرضه مورخ 1399/04/30 و همچنین انقضای اعتبار قیمت عرضه بلوکی سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه، اظهار داشت: سهام این دو شرکت به همراه سهام باقیمانده دولت در شرکت پالایش نفت تهران و شرکت پالایش نفت اصفهان از طریق این صندوق عرضه خواهد شد.

سومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

وی سومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله را «خودروسازی و صنایع» اعلام کرد و افزود: این صندوق متشکل از شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، ملی صنایع مس ایران و فولاد، است که باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و مقدمات ثبت سفارش سهام آن در بازار سرمایه انجام شود و در حال حاضر زمان دقیق عرضه آن موکول به اقدامات اجرایی اولیه در ثبت صندوق توسط وزارت صمت است.

اولین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با عنوان دارا یکم در اردیبهشت امسال توسط وزارت اقتصاد و امور دارایی عرضه گردید که با استقبال نزدیک به سه و نیم میلیون سهامدار مواجه شد که تاکنون بزرگترین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (etf) در بورس بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 589541 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟