تولید ۹۴ درصد کل زعفران دنیا در ایران

به گزارش رکنا، کشورمان طی 3ماهه اول سال 99 علی‌رغم دشواریهای موجود در پی شیوع ویروس کرونا اقدام به صادرات 37 هزار و 645 کیلوگرم زعفران به بیش از 52 کشور کرده است.

ارزش این حجم صادرات زعفران بالغ بر 38 میلیون و 579 هزار و 816 دلار است.

اصلی‌ترین مقاصد صادرات زعفران کشور به‌ترتیب هنگ‌کنگ با 12 تن و 734 کیلوگرم و به‌ارزش 14میلیون و 403هزار و 355 دلار و اسپانیا با 9 تن و 198 کیلوگرم و امارات متحده عربی با 3 تن و 485 کیلوگرم هستند. وی در خصوص سایر مقاصد صادراتی گفت که آنها کشورهای ایتالیا، کره، آلمان، سوئد، فرانسه و چین هستند.

گفتنی است، سخنگوی گمرک ایران معتقد است از 122هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا 115هزار هکتار آن در ایران بوده و عملاً 94درصد زعفران دنیا در کشورمان تولید می‌شود.

سال 98 حدود 500 تن زعفران در کشور تولید شده است و به‌طور معمول نزدیک به 80درصد این کالا صادر می‌شود، متأسفانه ویروس کرونا در سراسر دنیا بر تجارت خارجی اثر منفی گذاشته و زعفران یک کالای صادراتی بااهمیت است و عمده صادرات نیز از طریق حمل‌ونقل هوایی انجام می‌شود که کاهش یا توقف پروازهای خارجی در امر صادرات این محصول، تأثیر منفی داشته است.

سه ماده مؤثر زعفران، کروسین، پیکروکروسین و سافرونال هستند که دارای خواص دارویی بالایی هستند و در بسیاری از کشورها از آن دارو تولید می‌کنند مانند هنگ‌کنگ، اسپانیا و آلمان و در واقع می‌توان صادرات زعفران را صادرات یک کالای استراتژیک دانست.

با بازگشایی مسیرهای پروازی و مهار کرونا روند صادرات زعفران در سال جاری به‌میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 589051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟