جزئیات بستن  ۴۰۰ مغازه در ناصرخسرو

به گزارش رکنا، مواد شیمایی، طیف گسترده‌ای از مواد و محصولات مهم را در بر می‌گیرد. آیا نیاز بازار کشورمان از نظر موجودی مواد شیمایی، تامین است؟ درحال‌حاضر وضعیت اهالی این کسب و کار چگونه است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس اتحادیه فروشندگان و تهیه‌کنندگان مواد شیمایی به گفت‌وگو نشستیم.

نیاز داخل تامین می‌شود

سیدمهدی طاهری، رئیس اتحادیه فروشندگان و تهیه‌کنندگان مواد شیمایی تهران اظهارکرد: بالغ بر ۷۰ درصد صنایع کشور، به نحوی به مواد شیمایی وابسته هستند. مواد صنعتی و آزمایشگاهی به این صنف مربوط می‌شود. اگر به‌عنوان‌مثال ۸ هزار ماده شیمایی وجود داشته باشد به همان تعداد، مترادف آزمایشگاهی هم وجود دارد. مشکلات ارزی باعث شده که واردات سخت شود اما درهرصورت چرخه تولید و توزیع باید بچرخد و نیاز کارخانجات تامین شود. انتظار داریم که دولتمردان محترم، موضوع مهم ارز و مشکلات مربوط ناشی از آن را جدی بگیرند. بخش عمده مواد شیمایی وارداتی است. مواد اولیه بیشتر از چین و هند وارد می‌شود. در ارتباط با بعضی اقلام، کمبودهایی وجود دارد اما نیاز بازار در مجموع تامین می‌شود».

رئیس اتحادیه فروشندگان و تهیه‌کنندگان مواد شیمایی در ارتباط با عملکرد سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «خوشبختانه آقای خیابانی علم و تجربه لازم را دارند و دنیای تجارت و کسب‌وکار را می‌شناسند. پیشنهاد من برای انجام بهتر کار آن است که تعامل و مشورت با فعالان صنف بیشتر و بیشتر شود. به‌عنوان‌مثال صنف مواد شیمایی یک صنف بسیار مهم به شمار می‌آید. درصد قابل‌توجهی از مواد ضدعفونی‌کننده توسط این صنف تامین می‌شود. چه خوب است که از نظر باتجربه‌های اصناف استفاده شود و نظرات آنها پرسیده شود. فعالان باتجربه از نزدیک اقتصاد و مسائل اقتصادی را لمس می‌کنند و مشورت با آنها بدون شک مفید است».

کمبود مواد ضدعفونی‌کننده مدیریت شد

طاهری در ارتباط با موضوع مواد ضدعفونی‌‌کننده گفت: «اوایل کمبود مواد ضدعفونی‌کننده مشهود بود ولی خوشبختانه با نظارت مسئولان صمت و نشست‌های متعددی که دایر شد مشکل برطرف و تخلفات، شناسایی شد. مقدار تخلفات کم بود بااین‌حال به شدت به این موضوع، حساس بودیم و کنترل کردیم. این موضوع با سلامتی و جان مردم در ارتباط است و نباید آن را دست‌کم گرفت. به‌عنوان‌مثال الکل ۸۰ تومانی را ۱۸۰۰ تومان به مردم فروختند؛ آن هم متانول هندی که متاسفانه پوست را می‌کند، فرد را نابینا می‌کند و حتی به مرگ منجر می‌شود. بازرسان اتحادیه از ابتدا فعال بوده و هستند».

بیشتر واحدها تولیدی نیستند

رئیس اتحادیه فروشندگان و تهیه‌کنندگان مواد شیمایی در ادامه به یکی از مشکلات مهم صنف پرداخت و گفت: «شهرداری قصد دارد مغازه حدود ۴۰۰ نفر از همکاران را در منطقه ناصرخسرو ببندد. بهانه شهرداری آن است که تعدادی از کسبه، مواد خطرناک می‌فروشند. این در حالی است که بسیاری از این واحدها، دفتری هستند نه کارگاه تولیدی. در واقع در این دفاتر، هیچ فعالیت تولیدی انجام نمی‌شود. طبق بند بیست از ماده ۵۵، این تصمیم شهرداری قانونی نیست. در حال نامه‌نگاری به وزارت صمت، اتاق اصناف و نهادهای دیگر هستیم تا به این معضل بزرگ رسیدگی شود. مقامات شهرداری و ساماندهی معتقدند که انبار مواد شیمایی خطرناک است اما موادی که ۱۰ درصد از همکاران نگه می‌دارند خطرناک نیست. آنها باید به صورت مستند، صحبت کنند. به عنوان مثال در سال ۹۴ حدود ۱۳ آتش‌سوزی در بازار رخ داده است اما این آمار برای مایی که حدود ۴۰ سال است در این منطقه مستقر بوده‌ایم فقط سه مورد بوده است. آمار آتش‌سوزی صنوف دیگر به مراتب بیشتر از صنف ما بوده است».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 579192 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟