چه چیزی مانع بهبود کامل تقاضای نفت می شود؟

به گزارش رکنا، به نقل از اویل پرایس، از زمان سقوط تقاضای نفت به خاطر اقدامات اتخاذ شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا، تحلیلگران سعی دارند پیش بینی کنند چه زمانی تقاضا به سطح قبل از بحران کرونا باز می گردد. برخی از آن ها ‌پیش بینی‌های V، U و L شکل ارائه داده اند. اکثر موسسات بین المللی پیش‌بینی کننده توافق دارند که بازگشت به شرایط معمولی بیشتر از حد انتظار و احتمالا تا 2022 طول می کشد. بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند بهبود V شکل و سریع تقاضای جهانی نفت امکان پذیر نیست.

در حالی که تقاضا برای حمل و نقل جاده‌ای روند بهبودی را مخصوصاً در چین طی می‌کند، ولی تقاضا برای سوخت هواپیما همچنان حداقل تا دو سال دیگر پایین می ماند. تغییرات ماندگار در شیوه زندگی مردم و کاهش احتمالی رفت و آمد در کشورهای پیشرفته به خاطر طرح‌های دورکاری بر تقاضای نفت تاثیر می گذارد. رکود اقتصادی به همراه نرخ بالای بیکاری و کاهش فعالیت‌های کارخانه‌ای هم جلوی بهبود تقاضای نفت را میگیرد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، حدود یک سال طول می‌کشد تا تقاضای نفت به سطح قبل از همه گیری ویروس کرونا باز گردد.

آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش بازار نفت در ماه ژوئن نوشت انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی 8.1 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که بیشترین کاهش تقاضا در تاریخ است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضای نفت 5.7 میلیون بشکه در روز در سال آینده میلادی رشد می کند. یعنی تقاضای جهانی نفت در 2021 با 97.4 میلیون بشکه در روز همچنان 2.4 میلیون بشکه کمتر از 2019 خواهد بود. بیشتر این اختلاف مربوط می‌شود به شرایط ناگوار بخش هواپیمایی.

اکثر تحلیلگران انتظار دارند تقاضا برای سوخت هواپیما حداقل تا دو سال دیگر در همین سطح پایین باقی بماند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا خوشبین تر از آژانس بین المللی انرژی است و پیش بینی می کند تقاضای نفت در سال جاری میلادی 8.3 میلیون بشکه در روز نسبت به 2019 کاهش یابد ولی 7.2 میلیون بشکه در روز در 2021 افزایش داشته باشد و تنها 1.1 میلیون بشکه در روز بین سطح تقاضا در 2019 و 2021 اختلاف وجود داشته باشد.

اوپک هیچ پیش بینی برای 2021 ارائه نداده ولی تخمین می زند تقاضای جهانی نفت در کل سال 2020، 9.1 میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد کاهش ذخایر نفتی در سراسر جهان نشان دهنده ادامه بهبود تقاضای نفت در ماه های آینده است ولی بازار نفت همچنان با بی ثباتی های بزرگی در بخش عرضه و تقاضا روبرو است که نباید نادیده گرفته شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 579167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟