پول بلیت هواپیمایی که تبدیل به ادکلن شد! / مسافران خارجی هنوز طلبکار ایرلاین ها

به گزارش رکنا، صنعت هواپیمایی ایران به عنوان یکی از مهم ترین صنایع اقتصادی کشور به دلیل تحریم ها و سودجویی برخی از ایرلان ها به ویژه ایرلاین های خارجی دچار مشکل شده اما متاسفانه سازمان هواپیمایی کشور به عنوان اصلی ترین متولی این امر حاضر به پیگیری و یا رفع این مشکل نیست.

مشکل از آنجایی آغاز شد که به بهانه کرونا بسیاری از پروازها به ویژه پروازهای خارجی از اسفند ۹۸ لغو شدند و در همان روزها وزیر راه و شهرسازی دستور داد که تمامی بلیت ها و مبالغ مسافران بدون هیچ کم و کاستی باید استرداد شود.

در همین زمینه بسیاری از ایرلاین های داخلی بخش عمده ای از مبالغ را استرداد کردند اما هنوز بعد از گذشت بیش از سه ماه شرکت های هواپیمایی خارجی مبالغ را پرداخت نکرده و هربار هم به بهانه های مختلف آن ها را به تعویق می اندازد.

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از مبالغ مسافران خارجی هنوز بازنگشته است

ماه گذشته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی در برنامه شبکه خبر از این موضوع رونمایی و اعلام کرد که شرکت های هواپیمایی خارجی حاضر به پرداخت پول بلیت های مسافران نیستند و هربار به بهانه های مختلف این مبالغ را پرداخت نمی کنند در همان زمان سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کردند که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ پرداخت شده است.

جهت پیگیری این موضوع سراغ انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی رفتیم.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سه ماه از صحبت های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر پرداخت مطالبات مسافران و استرداد بلیت هواپیما می گذرد اما هنوز بعد از گذشت چندین ماه بخش عمده ای از این مبالغ بازگردانده نشده است.

رفیعی توضیح داد: بسیاری از شرکت های حمل و نقل هوایی در بخش سفرهای خارجی مطالبات و پول های مسافران را نگه داشته اند و طبق ارزیابی و مقایسه ای که در حوزه فروش صندلی نسبت به سال گذشته انجام شده است بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بلیت توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی فروخته شده این در حالی است که به گفته سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین انجمن شرکت‌های هواپیمایی ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ پرداخت شده است بنابراین حدود ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر از این مبالغ باقی مانده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تصریح کرد: بخش عمده ای از پول مردم در اختیار ایرلاین های خارجی از جمله لوفت هانزا، ترکیش ایر، امارات ایران ایر، قطر الاتحاد و اوکراین ایر باقی مانده و هنوز بعد از گذشت سه ماه حاضر به پرداخت پول مردم و مسافران نیستند.

او اظهار کرد: ورود دستگاه قضایی هم خود می تواند در این زمینه اثر گذار باشد و اینکه چرا بعد از گذشت بیش از سه ماه و نیم هنوز بخش عمده‌ای از هزینه‌های مردم باقی مانده به طوری که ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از مبالغ مسافران همچنان اختیار شرکت‌های هواپیمایی خارجی است.

اهدا ادکلن به جای پول به مسافران بخش هوایی!

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی توضیح داد: برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی با وقاحت تمام اعلام می کنند که به جای بلیت مسافران ادکلن می‌دهیم و برخی می گویند هر زمان به کشور ایران بازگردیم مبالغ را پرداخت می کنیم! اینجا سوالی مطرح می شود که چرا هیچ پیگیری از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صورت نمی گیرد؟!

سازمان هواپیمایی به ایرلاین های خارجی باج می دهد

رفیعی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند این موضوع را پیگیری کند اما هر بار به بهانه تحریم صنعت هواپیمایی کشور و اینکه به خاطر تحریم‌ها مجبور هستیم به ایرلاین های خارجی باج دهیم پیگیری ها را به تعویق می اندازد.

او تاکید کرد: بسیاری از ایرلاین های خارجی به دلیل تحریم ها از ایران رفتند اما بسیاری از آنها هم بدون هیچ بهانه ای کشور ایران را ترک کردند و هم اکنون اگر می خواهند به ایران بازگردند باید با سند معتبر و پرداخت خسارت باشد اما متاسفانه سازمان هواپیمایی کشور این موضوعات را به هیچ عنوان پیگیری نمی کند.

سازمان هواپیمایی کشوری: ایرلاین های خارجی از ایران نرفته اند

در همین زمینه برای دریافت پاسخ این ادعاها به سراغ سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم. رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران هیچ یک از اخبار درباره پس ندادن مبالغ مسافران خارجی صحت ندارد.

او ادامه داد: متاسفانه هیچ یک از صحت و سقم این اخبار بررسی نشده و انتظار می رود که اخبار درست و با ارائه مستندات در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

جعفر زاده تاکید کرد: چرا باید این انجمن سازمان هواپیمایی کشور را متهم کند ور صورتی که مدیران این انجمن در تمامی جلسات ما حضور داشتند و تمامی مبالغ مسافران و درخواست های این شرکت ها در این جلسات بررسی شد.

جعفر زاده تصریح کرد: متاسفانه برخی از صحبت های این انجمن باعث شد که برخی از رسانه سو استفاده کند و تیترهای غیر واقعی از جمله آنکه سازمان هواپیمایی کشور به ایرلاین های خارجی باج می دهند، هیچ پولی بازنگردانده شده و کدام از یک ایرلاین ها ایران را ترک کرده مطرح شده است.

او ادامه داد: تمامی پیگیری ها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده و بخش عمده ای از این مبالغ به مسافران بازگردانده شده است.

جعفر زاده اظهار کرد: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اسنادی بابت بازگرداندن مبالغ مسافران ارائه نمی کند و ما تاکنون چندین بار درخواست کرده ایم اما فعلا سندی ارائه نکرده اند.

همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در ماه گذشته هم اعلام کردیم بخش عمده ای از مبالغ توسط شرکت های هواپیمایی داخلی و همچنین خارجی پرداخت شده و سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیر این موضوع است.

او ادامه داد: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ به مسافران پرداخت شده است.

براساس این گزارش پاس دادن و جنجال بین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان هواپیمایی کشوری نباید منجر به این موضوع شود که مبالغ مسافران توسط آژانس ها پرداخت نشود در این بین تنها بخشی که بیش از گذشته ضرر می کند مسافران هستند که هر بار به بهانه مختلف نمی توانند مبالغ خود را از شرکت های هواپیمایی خارجی دریافت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 579055 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟