از امروز قیمت لوازم خانگی در فروشگاه ها کنترل می شود

به گزارش رکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، پیرو جلسات برگزار شده با نمایندگان تشکل های تولیدی و توزیعی لوازم خانگی و با عنایت به مصوبات تنظیم بازار کشور مبنی بر الزام ثبت قیمت این کالا در سامانه 124.ir و پیرو اطلاع رسانی های مکرر انجام شده برای ثبت اطلاعات قیمت این کالاها در سامانه مذکور و اتمام مهلت مقرر شده تا پایان وقت اداری سه شنبه، 27 خرداد ماه، دستورالعمل طرح نظارتی برای بازرسی و برخورد با متخلفان به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها ابلاغ شد.

آغاز نظارت بر قیمت های لوازم خانگی

مطابق دستور العمل ابلاغ شده این سازمان، سازمان های صنعت، معدن و تجارت و بازرسان اصناف موظفند از چهارشنبه، 28 خرداد ماه، نسبت به انجام گشت ویژه نظارتی در بازار مصرف لوازم خانگی اقدام نمایند.

در این دستور العمل نسبت به نظارت بر اقلام پر مصرف و حساس در سبد خانوار شامل: یخچال، فریزر، یخچال فریزر، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و تلویزیون، و نیز الزام به ثبت قیمت اقلام مذکور در سامانه 124.ir تاکید شده است.

همچنین معاونت های بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان در سازمان صنعت معدن و تجارت استانها مکلف شده اند تا با مشارکت سایر نهادها و دستگاه های ذیربط منجمله اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی مرتبط، تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی در بازار خصوصا کالاهای پر تقاضا مانند: یخچال، فریزر، یخچال فریزر، تلویزیون، اجاق گاز و ماشین لباسشوئی را در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان و حصول اطمینان از استمرار عرضه کالا با قیمت متعارف و بر مبنای فهرست قیمت موجود در نمایندگی های فروش و منطبق با نرخ های تأیید شده مندرج در سامانه 124 به صورت جدی در دستور کار قرار داده و با هر گونه سوءاستفاده و بازارسازی کاذب توسط سفته بازان از طریق امتناع از عرضه و گرانفروشی وفق قوانین و مقررات جاری برخورد مؤثر و بازدارنده معمول و گزارش اقدامات را در قالب گزارشات عملکرد هفتگی به این سازمان منعکس نمایند.

همچنین بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه ها و نهادها در قالب انجام گشت های مشترک بازرسی با همکاری تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی، دادستانی و ... از مراکز مهم عرضه در جهت الزام واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی های رسمی فروش به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمتهای اعلامی در سامانه 124.ir و همچنین برخورد مؤثر با تخلفات احرازی نظیر گرانفروشی، امتناع از عرضه و ... مورد تأکید قرار گرفته است.

در این طرح اتاق اصناف ایران نیز مکلف شده است ضمن هماهنگی با اتاق استان ها و اتحادیه های صنفی مرتبط نظیر اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اعمال نظارت جدی و مؤثر بر واحدهای عرضه کننده صنفی، موضوع الزام رعایت قیمتهای ثبت شده در سامانه 124 توأم با درج قیمت روی محصولات را به تمامی فروشندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ابلاغ نموده و رصد و پایش در این زمینه را در اولویت نظارت های خود قرار دهد. ضمن آنکه فروش کالاهای فاقد قیمت در سامانه مذکور وجاهت قانونی نداشته و مطابق قوانین تعزیری برخورد قانونی صورت پذیرد.

رئیس سازمان حمایت روز سه شنبه گفت: بر اساس توافق انجام شده با تولید کنندگان قرار شد قیمت تلویزیون نسبت به بهمن سال قبل 20 درصد افزایش داشته باشند و در سایر کالا‌ها هم افزایش 25 درصدی قیمت را نسبت به همان تاریخ در نظر بگیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟