جزئیاتی از افزایش قیمت مرغ

به گزارش رکنا ، خیابان خورشید در محله دروازه شمیران از دیرباز به‌عنوان مرکز عمده‌فروشی مرغ در پایتخت مطرح بوده؛ حالا چند روزی است که کاسبان این راسته هزار تومان روی قیمت هرکیلوگرم از این محصول گذاشته‌اند.
 مشاهدات میدانی نشان می‌دهد؛ قیمت مرغ در آخرین روزهای فصل بهار نسبت به اردیبهشت ۳۰ درصد افزایش یافته و به مرز ۱۴ هزار تومان رسیده است. تعدادی از اصناف فعال در حوزه رستوران‌داری، هتل‌داری و مراکز خدماتی تهیه غذا که گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند پس از افزایش قیمت برنج حالا رشد قیمت مرغ شوک دوم را به کسب و کار آنان وارد کرده است.


تفاوت هزار تومانی قیمت‌ها
براساس این گزارش در مراکز عمده فروشی خیابان خورشید، قیمت فرآورده‌های مرتبط با مرغ مثل ران، سینه و حتی پای مرغ نسبت به هفته قبل هزار تومان افزایش یافته است. این هفته کاسبان خیابان خورشید مرغ کامل را کیلویی ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان و ران و سینه را هم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند در حالی‌که هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ در این بازار ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود. نکته جالب آنکه هنوز مبادی رسمی مدعی‌اند قیمت‌ها بالا نرفته زیرا مرغ در میادین میوه و تره‌بار به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود؛ اما خبرنگاران دنیای اقتصاد می‌گویند؛ توزیع مرغ در میادین قطره‌چکانی شده است. به گفته فروشندگان بازار خیابان خورشید، با توجه به تعطیلی آخر هفته و افزایش سفر‌ها و بالا رفتن مصرف، احتمال افزایش قیمت تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو مرغ تازه کشتار روز وجود دارد که به این ترتیب بار دیگر پس از چند ماه روند نزولی باید شاهد رشد قیمت مرغ تا مرز ۱۴ هزار تومان باشیم. پیش‌تر قیمت مرغ تحت تاثیر شیوع کرونا، تعطیلی رستوران‌ها و قطع صادرات با سیر نزولی مواجه شده بود به‌طوری که قیمت این فرآورده در فروردین حتی به زیر ۹ هزار تومان در هرکیلو هم کاهش یافت.

بازار سیاه نهاد‌های دامی
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: شکل‌گیری بازار سیاه برای فروش نهاده‌های دامی عامل موثری برای افزایش قیمت نهایی تولید مرغ برای تولیدکنندگان است که در نتیجه این گرانی قیمت بر مصرف‌کنندگان نیز تحمیل می‌شود. به گفته حبیب اسدالله‌نژاد برای مثال قیمت مصوب سویا هر کیلو ۲۴۵۰ تومان است اما در بازار سیاه کیلویی ۵۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد، تولیدکنندگان مرغ مجبورند ذرت را که قیمت مصوب آن کیلویی ۱۵۰۰ تومان است در بازار سیاه کیلویی ۲۷۰۰ تومان بخرند.

اتهام به نهاده‌های دامی
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی معتقد است: دولت و بخش حاکمیتی به مشکلات موجود در حوزه تولید مرغ به‌عنوان یکی از مواد غذایی غالب در میان خانوارها کاملا آگاهی دارد و کمک‌های لازم از جمله تخصیص ارز دولتی را در این حوزه انجام داده اما آنچه فقدان آن احساس می‌شود نظارت و کنترل ناکافی و نامناسب در توزیع نهاده‌های دامی است. همچنین کسانی که ارز دولتی را برای واردات و تامین نهاده‌های دامی دریافت کرده‌اند، نهاده‌های وارد شده را به‌صورت مناسب توزیع نکرده‌اند.

سرانه مصرف مرغ
به گفته او سرانه مصرف مرغ در ایران برای هر فرد سالانه ۳۰ کیلوگرم و متوسط بعد خانوار در ایران ۳/۳ نفر است بنابراین هر خانواده سه نفره در ایران سالانه تا ۱۰۰ کیلوگرم مرغ مصرف می‌کند. اگر مرغ کیلویی ۳ هزار تومان گران شود این خانوار سه نفره سالانه ۳۰۰ هزار تومان بیشتر برای خرید مرغ می‌پردازد اما همین افزایش قیمت ۳ هزار تومانی در هر کیلو مرغ برای هر تولیدکننده مرغ معادل ۴۰۰ میلیون تومان است.

وارد‌کننده می‌شویم
اسدالله‌نژاد با بیان مشکلات تولیدکنندگان مرغ در ایران و نظارت و کنترل نامناسب دولتی می‌گوید: لازم است دولت با سیاست‌گذاری و نظارت مناسب در این حوزه به گونه‌ای رفتار کند تا ایران از تولیدکننده مرغ تبدیل به یک واردکننده‌ مرغ نشود و مزیت نسبی خود را در این زمینه در بازار جهانی از دست ندهد.

اثرگذاری کرونا
ویروس کرونا و کاهش درآمد بسیاری از اقشار مردم از جمله عواملی بود که به کاهش تقاضای موثر در بازار منجر شد و بالطبع بازار مرغ را نیز دستخوش تغییر کرد. نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تایید این مساله می‌گوید: در سه ماه اخیر که کل کشور با ویروس کرونا درگیر بود تولیدکنندگان مرغ ۲۴۰۰ میلیارد تومان متحمل ضرر شدند. بنابراین افزایش ۳۰ درصدی قیمت مرغ را می‌توان نتیجه مجموعه‌ای از عواملی دانست که عبارتند از مشکلات تولیدکنندگان مرغ، قیمت روبه رشد نهاده‌های دامی و قیمت‌گذاری آن در بازار سیاه، نبود نظارت و کنترل کافی در زمینه تولید و توزیع نهاده‌های دامی و همچنین نظارت ناکافی در مورد تخصیص ارزهای دولتی برای واردکنندگان نهاده‌های دامی.

ماجرای وزن بسته‌های مرغ
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور فعلا نگران وزن بسته‌های مرغ است. حسن عباسی با بیان اینکه اکنون مرغ صادراتی دارای وزن ۱۸۰۰گرم است می‌گوید: تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید فرهنگ مصرف گوشت مرغ را به سمت وزن‌های استاندارد سوق دهند، زیرا تولید و مصرف مرغ با وزن‌های دو تا سه کیلوگرم غیراستاندارد است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 577570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟