به این شرط در تابستان خاموشی نداریم

به گزارش رکنا، تابستان سال 97 تابستانی به یادماندنی بود. در این تابستان، پس از سالها، قطعی‌های برنامه ریزی شده برق به صورت جداولی تهیه و ارائه شد.

قطعی‌های متعدد برق تابستان 97 در تابستان 98 تکرار نشد، چرا که با پیک‌سایی گسترده در بخش صنعتی و کشاورزی، تنها رشد 1 درصدی در مصرف برق در تابستان 98 نسبت به تابستان 97 به ثبت رسید.

درواقع اگر در تابستان 98 نیز نسبت به سال قبل، طبق روال متعارفی که در 10 سال قبل از سال 97 بوده، رشد مصرف برق ایران سالانه 5.2 درصد بود، تابستان 98 نیز قطعی‌های متعدد برق در کشور به ثبت می رسید.

خاموشی ها در سال 99

حال در آستانه آغاز تابستان 99 هستیم، در شرایطی که وزارت نیرو برنامه گسترده‌ای در بخش پیک‌سایی و مدیریت مصرف دارد و امیدوار است با ثبت رشد حداکثر یک‌درصدی نسبت به سال قبل، تابستان امسال را مصون از خاموشی‌های برنامه ریزی شده نگه دارد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این خصوص گفت: امسال شرایط متفاوت است؛ گرما زودتر شروع شده و این گرما هم گرمای پایداری است و این اثر چشمگیری روی مصرف گذاشته است.

وی افزود: پیش بینی ما این است با کمک مردم که اسم آن را مدیریت مصرف می گذاریم، پیک مصرف برق امسال به 58 هزار و 300 مگاوات برسد، یعنی آمادگی ما هم برای اینکه این مقدار را عرضه کنیم و خاموشی نداشته باشیم، در این حد است؛ اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، با این روند و با این گرما، پیک مصرف ما از 60 هزار مگاوات هم تجاوز می کند و ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم شد که ان شاءالله به این نقطه نخواهیم رسید.

در واقع، شرط عدم اعمال خاموشی‌های برنامه ریزی شده در تابستان امسال، مدیریت مصرفی است که پیک مصرف برق را حداکثر حدود 58 هزار و 300 مگاوات نگه دارد و هر چه پیک از این مقدار بیشتر شود، به قطعی‌های پراکنده برق و سپس قطعی‌های گسترده منجر می شود و اگر پیک مصرف از مرز 60 هزار مگاوات عبور کند، دوباره شاهد اعمال خاموشی‌های برنامه ریزی شده و صدور جداول خاموشی‌ها و نوبت بندی قطع و وصل برق در کلانشهرها خواهیم بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 576037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟