جزئیات خبر پرداخت ناقص بیمه بیکاری کرونا

به گزارش رکنا ، سازمان برنامه و بودجه در تشریح آخرین وضعیت پرداخت بیمه بیکاری مشاغل آسیب دیده از کرونا اعلام کرده بود: "فهرست مقرری ‎بیمه بیکاری ناشی از بیماری ‎کرونا برای حدود 103 هزار نفر از ثبت نام کنندگان در سامانه بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده است، برای پرداخت به بانک مرکزی ارسال و براساس اعلام خزانه به حساب مشمولان واریز شد. ‌

بخش دوم مشمولان طرح پرداخت بیمه بیکاری کرونا

فهرست و شماره حساب بخش دوم مشمولان طرح پرداخت بیمه بیکاری به مشاغل آسیب دیده از کرونا در روز‌های آتی از طرف سازمان ‎تأمین اجتماعی تأیید و پس از ارسال با فوریت پرداخت خواهد شد.

همچنین حق بیمه ‎بازنشستگی و درمان مشمولین فوق به منظور برقراری سنوات و درمان افراد فوق الذکر توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته و به حساب بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی واریز شد. ‌

این اقدامات مربوط به تعدادی از ثبت نام کنندگان اسفند 1398 بوده و به تدریج با تأیید و اعلام اطلاعات حساب‌های مابقی مشمولین توسط سازمان تأمین اجتماعی این مقرری برای ماه‌های بعدی نیز پرداخت خواهد شد."

این درحالی است که برخی مخاطبان در تماس با خبرگزاری تسنیم ، مدعی شدند که در اولین واریزی به حساب آنها درباره بیمه بیکاری، مبلغی ناچیز (کمتر از 600 هزار تومان) به حساب آنها واریز شده است.

در این بین توجه به چند نکته ضروری است، اولا مبلغ واریز شده بابت بیمه بیکاری مربوط به اسفند ماه بوده است، با توجه به اینکه بخش مهمی از ریزش کامل اشتغال در ماههای فروردین و اردیبهشت بوده است به طور حتم با تکمیل شماره شبا و اطلاعات بانکی مشمولان پرداخت به موقع و هماهنگ از سوی خزانه داری کل کشور انجام خواهد شد.

فرمول محاسبه بیمه بیکاری کرونا

همچنین طبق پیگیری از سازمان برنامه و بودجه، پرداخت بیمه بیکاری بر اساس تعداد روزهای بیکاری فرد و با تأیید سازمان تأمین اجتماعی انجام خواهد شد. با توجه به اینکه نقطه آغاز شیوع کرونا از اسفند ماه سال قبل بود بیشتر تعطیلی واحدهای تولیدی و... از اواسط این ماه آغاز شد و بنابراین رقم پرداخت شده بابت بیمه بیکاری کرونا متناسب با اعلام سازمان تامین اجتماعی و روزهای بیکاری افراد و شاغلان بوده است. پیگیریها از سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد، در این بین برخی افراد به دلیل اینکه تمام روزهای اسفند را بیکار نبوده اند بیمه بیکاری کمتری دریافت کرده ‌اند. اما ظاهرا این تمام ماجرا نیست و یک فرمول جدید برای پرداخت بیمه بیکاری در دوران کرونا لحاظ شده است.

بر اساس برآوردها تعداد بیکاران بیش از 700هزار نفر خواهد بود که با تجمیع اطلاعات بانکی خزانه داری کل کشور امادگی دارد تا به صورت یکپارچه با تامین اعتبار انجام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه مبالغ مربوط به بیمه بیکاری را واریز نماید.

گفتنی است، طبق اعلام رسمی مسئولان دولتی، تعداد افرادی که تا به امروز در سامانه درخواست بیمه بیکاری وارد و ثبت نام کرده اند 840 هزار و 944 نفر است که از این تعداد 703 هزار و 430 نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شده اند. پیش از این سازمان تأمین اجتماعی بر اساس بند (ب) ماده 7 قانون بیمه بیکاری مبلغ مقرری را محاسبه و پرداختی ها انجام می شد اما اخیراً پرداختی ها از طرف خزانه داری کل کشور انجام می‌شود. بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی شماره حساب افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمع آوری و به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌کند تا این سازمان شماره‌ها را در اختیار خزانه داری کل برای پرداخت قرار گیرد.

تفاوت رقم بیمه بیکاری

پیگیریها از واحدهای تولیدی نشان می‌دهد، با وجود تعطیلی کامل برخی واحدها در اسفند ماه بازهم رقم پرداختی به افراد بسیار متفاوت با رقم مورد انتظار بوده است. در این بین سازمان برنامه و بودجه تنها وظیفه تأمین منابع مالی را مربوط به خود می داند و تعیین فرمول بیمه بیکاری دوران کرونا باید از سوی سازمانهای دیگر پیگیری شود. بر این اساس با توجه به ابهامات ایجاد شده در خصوص بیمه بیکاری در دوران کرونا بایستی فرمول و ضابطه پرداخت این مبالغ به صورت شفاف اعلام شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 574919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟