کمبود بودجه علت نیمه تمام ماندن پروژه ها

به گزارش رکنا، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی گفت: طرح‌های نیمه تمام موجب بیکاری حدود ۳ میلیون نفر و ایجاد تورم شده است.

هادی مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت در برنامه گفت و گوی ۱۸: ۳۰ شبکه خبر گفت: از ۶۹ هزار و ۹۰۰ طرح نیمه تمام در کشور، ۲۸ هزار و ۵۰۰ طرح پیشرفت فیزیکی با درصد های مختلف داشته اند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۰۰ طرح، دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و ۳ هزار و ۹۰۰ طرح دارای پیشرفت ۸۰ درصد بوده اند.

او ادامه داد: مابقی طرح ها فقط مجوز دارند و راکد باقی مانده اند.

هادی بیان کرد: طرح ها بر اساس میزان اثر بخشی، دسته بندی می‌شوند. برخی طرح‌ها به دلیل اثر گذاری در حوزه اقتصادی، سرمایه گذاری، کاهش واردات و اشتغال اهمیت دارند.

مدیر کل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت گفت: از این تعداد طرح ۲۰۰ طرح با شاخص‌های تامین نیاز داخل و کاهش واردات انتخاب شده اند. به علت اهمیت تکمیل زنجیره ارزش، طرح‌هایی که در نقاط کلیدی و گلوگاهی زنجیره ارزش واقع شده اند مشخص می‌شوند.

هادی تصریح کرد: در سال ۹۶ حدود ۶۶.۶ درصد رشد صادارت صنعتی داشته ایم که ۴.۶ درصد مربوط به صادرات معدن و در سال ۹۸ این رشد صادرات به ۸۸ درصد رسیده که نشان از رشد ارزش افزوده دارد، ولی صادرات مواد خام کاهش یافته به طوریکه در سال ۹۹ این شیب کاهشی بیشتر محسوس خواهد بود.

این مقام مسئول درباره ۲۰۰ طرح انتخابی از مجموع ۷۰ هزار طرح گفت: این طرح‌ها به طور کامل در بخش خصوصی است و هیچ کدام اعتبارات دولتی ندارند و در مجموع ۹۶ درصد این طرح‌ها با سرمایه گذاری مردم است.

۳ هزار و ۹۰۰ طرح نیمه تمام پیشرفت بالای ۸۶ درصد داشته اند

هادی گفت: ۳ هزار و ۹۰۰ طرح بالای ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. سرمایه گذاری برای این طرح‌ها ۱۶۹ هزار میلیارد تومان بوده است البته برای تکمیل و بهره برداری این طرح‌ها به طور کامل به ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی دیگر نیاز دارد.

او افزود: وقتی طرح‌ها بین ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد با تغییر مولفه‌ها برآورد مالی نیز تغییر می‌کند و نیاز به تامین اعتبار دوباره دارد.

این مقام مسیول گفت: طبق اصل ۴۴ موظف به تسهیل کسب و کار در بخش خصوصی هستیم بنابراین برای طرح‌های نیمه تمام دولتی بخش صنعت و معدن ۳۹۰۰ طرح بالای ۸۰ درصد داریم که در حال پایش هستند.

هادی بیان کرد: در تکمیل طرح‌های نیمه تمام در ۲ سال گذشته، ساخت داخل را با تکیه بر نیروی داخلی و استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فولاد از ۴۵ درصد به ۷۰ درصد و در پتروشیمی از ۶۵ به ۸۵ درصد رسانده ایم.

کمبود بودجه علت نیمه تمام ماندن طرح ها

انصاری نایب‌رئیس اتاق بازرگانی در ارتباط تلفنی گفت: از حدود ۷۷ هزار پروژه نیمه تمام در کشور ۷ هزار طرح پروژه ملی و ۷۰ هزار طرح‌های استانی است.

او افزود: علت نیمه تمام بودن طرح‌ها کمبود بودجه بوده که به تدریج رسوب کرده اند.

انصاری گفت: طرح‌های نیمه تمام موجب بیکاری حدود ۳ میلیون نفر در کشور شده است از طرف دیگر تا زمانی که طرح تکمیل نشده است ایجاد تورم نیز می‌کند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: نقدینگی بالا در کشور مخرب است و موجب گرفتاری اقتصاد کشور می شود.

انصاری ادامه داد: به لحاظ نیروی کار و مدیریت غنی و از نظر نقدینگی توانا هستیم که باید این دو را باهم تلفیق کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

گسترش

 

کدخبر: 574297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟