سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک فروشگاه لبنیات سنتی چقدر است؟

به گزارش رکنا، در چند سال اخیر اقبال و علاقه مردم به لبنیات سنتی افزایش یافته است. طبق آمارها حدود ۲۵ درصد از نیاز بازار لبنیات، توسط واحدهای سنتی تامین می‌شود. اشتغال‌زایی بالای این بخش را هم باید به فال نیک گرفت. واحدهای سنتی و کارخانجات صنعتی می‌توانند در کنار هم، به ارتقای فرهنگ مصرف لبنیات کمک کنند. البته استقبال از لبنیات سنتی باعث نشده است که از حجم فعالان این صنف کاسته شود. جهت بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی به گفتگو نشستیم. آنچه می‌خوانید بخش دوم این مصاحبه است. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی اظهار داشت: زنجیره حمل‌ونقل بهداشتی شیر را مطرح کردیم و همچنان پیگیر آن هستیم. می‌توان روی خودروها جی‌پی‌اس نصب کرد که خودرو از دامداری تا واحد صنفی تحت نظارت باشد و به حواشی که بعضاً ایجاد می‌شود خاتمه داده شود. از طرف دیگر بیش از ۹۸ درصد از واحدهای سنتی، شیر خام موردنیاز خود را از واحدهای صنعتی تامین می‌کنند.

رجبی در ارتباط با یکی دیگر از دغدغه‌های این صنف گفت: «تحقق پیشنهادات اتحادیه به نفع جامعه و سلامت آن خواهد بود. بعضی ممکن است فکر کنند که اعتماد بیشتر مردم به محصولات سنتی شاید به حال بخش صنعتی، مضر باشد اما این تصور درست نیست. امروز خود فعالان این حوزه خواهان نظارت و ارزیابی بیشتر عملکردشان می‌شود. این اتفاق خوبی است. حرف آنها بسیار ساده و روشن است: اگر طبق استانداردهای وزارت بهداشت عمل نمی‌کنیم ما را متوقف کنید اما اگر چنین نیست حمایت و پشتیبانی کنید. جز اصنافی هستیم که هیچ حمایتی از ما نمی‌شود. در ارتباط با موضوعاتی مثل بیمه، مالیات، هزینه‌های آب و برق هیچ حمایتی نمی‌شود. نه تنها باری بر دوش دولت نیستیم بلکه با اشتغال‌زایی گسترده، یاور دولت هستیم».

به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی متضاد دیدن واحدهای سنتی و صنعتی، زیان‌بار است و در نهایت به ضرر دولت تمام می‌شود چون ضعف فرهنگ استفاده از محصولات لبنی هزینه‌های زیادی را بخش درمان کشور تحمیل می‌کند. در شرایطی که سرانه مصرف لبنیات کمتر از مقدار جهانی است باید از محصولات سنتی حمایت کرد.

پیشنهادی برای رصد زنجیره حمل و نقل

وی در ادامه افزود: «زنجیره حمل و نقل بهداشتی شیر را مطرح کردیم و همچنان پیگیر آن هستیم. می‌توان روی خودروها جی‌پی‌اس نصب کرد که خودرو از دامداری تا واحد صنفی تحت نظارت باشد و به حواشی که بعضاً ایجاد می‌شود خاتمه داده شود. از طرف دیگر بیش از ۹۸ درصد از واحدهای سنتی، شیر خام موردنیاز خود را از واحدهای صنعتی تامین می‌کنند. با استفاده از چند دستگاه و فناوری ساده می‌توان زنجیره حمل و نقل را کاملا رصد کرد. برای تمامی مراحل و انتقادات واردشده برنامه و راهکار ارائه کرده‌ایم اما همان‌طور که گفته شد کار بسیار کند پیش می‌رود».

سرمایه موردنیاز چقدر است؟

برای دایر کردن یک واحد لبنیات سنتی تقریباً به چه مقدار سرمایه نیاز است؟ علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در پاسخ این سوال اظهار داشت: «در حال حاضر قیمت دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز به شکل سرسام‌‌آوری افزایش یافته است. قیمت یک دستگاه پخت شیر خام ۵۰۰ کیلویی که قبلاً ۱۵ میلیون بود اکنون به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت یخچال، شیر سردکن و دوغ‌سردکن هم افزایش یافته است. نوع دستگاه‌های مورداستفاده متفاوت است اما اگر حالت میانگین و معمول را ملاک قرار دهیم می‌توان گفت که در حال حاضر به حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه‌ها و تجهیزات نیاز است. اجاره مغازه هم هزینه‌های خاص خودش را دارد».

روی خوش بازار به محصولات سنتی

وی در ارتباط با وضعیت کسب و کار افزود: «در دو سال اخیر وضعیت کسب و کار در مجموع خوب بوده است. در چند سال اخیر اقبال مردم به محصولات سنتی به حدی زیاد بوده است که حتی کارخانجات صنعتی هم بیشتر محصولات خود را با عنوان سنتی روانه بازار می‌کنند. شاهد حضور شیر، پنیر، دوغ، کشک، کره سنتی در بازار هستیم. این نشان‌دهنده تغییر رویکرد مردم است و صنعت هم آن را فضایی مناسب یافته است. طعم اصیل لبنیات سنتی هیچ جایگزینی ندارد. اگر غیرازاین بود شاهد استقبال مردم از این محصولات نبودیم».

طبق اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در حال حاضر حدود ۲ هزار واحد صنفی در این بخش فعالیت می‌کنند. علی رجبی ضمن بیان این مطلب افزود: «قیمت شیر اخیراً حدود ۴۰۰ تومان افزایش یافته است. واحدهای صنفی معمولا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو شیر دریافت می‌کنند. خرید کمتر شیر باعث می‌شود که هزینه تمام شده شیر در مقایسه با واحدهای صنعتی بیشتر باشد. سازمان حمایت قیمت را ۲۳۹۰ تعیین کرده بود اما این نرخ اکنون به حدود ۳۶۰۰ هزار تومان رسیده است».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 574079 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟