دور زدن تحریم‌ های نفتی با خط لوله ایرانی

به گزارش رکنا، ساخت خط لوله استراتژیک هزار و ۱۰۰ کیلومتری از گوره که نفت میدان‌های نفتی شعیبیه غربی در خوزستان را به بندر جاسک در استان هرمزگان واقع در دریای عمان می‌رساند با تمام قدرت در حال ساخت است. این خط لوله ۴۲ اینچ قدرت ایران را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و حفظ مشتریانش در آسیا بسیار تقویت می کند.

خط لوله نفتی بندر جاسک

خط لوله گوره جاسک ایران را قادر می‌سازد که حداقل یک میلیون بشکه نفت در روز از تولیدات نفت خام خود را به هر جایی در دنیا (در حال حاضر چین مقصد اصلی است) انتقال دهد و در عین حال در صورت لزوم عبور نفت از تنگه هرمز را که ۳۵ درصد نفت دنیا از آن می گذرد را متوقف سازد.

بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت، عملیات اجرایی پروژه خط لوله گوره به جاسک بی وقفه ادامه دارد و ظرفیت ایران برای تولید لوله ها و سایر تجهیزات مرتبط در ماه‌های اخیر بیش از دو برابر افزایش یافته است. به علاوه شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که قسمت عمده این خط لوله تا پایان سال جاری شمسی ایرانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

بر اساس اظهارات یک منبع بلند پایه صنعت نفت که با وزارت نفت ایران همکاری نزدیک دارد و با اویل پرایس مصاحبه کرده است، عملیات تست اجزا مختلف این خط لوله به زودی آغاز خواهد شد و کامل شدن سازه اصلی که عملیات انتقال نفت را امکان‌پذیر می‌کند بسیار زودتر از تاریخ رسمی اعلام شده انجام خواهد شد.

بر اساس اظهارات این مقام آگاه مدل لجستیک فعلی ایران که در آن حدود ۹۰ درصد کل نفت صادراتی در جزیره خارک و مابقی در ترمینال‌های جزیره لاوان و سیری بارگیری می‌شود در شرایط کنونی ناپایدار است و این مدل موجب می‌شود که این تاسیسات هدفی آسان برای آمریکا و نیروهای نیابتی آن برای متوقف ساختن بخش نفت ایران و اقتصاد این کشور باشند.

وی اضافه کرد: حتی قبل از تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ بندر خارک برای بارگیری نفتکش‌ها مناسب نبود چرا که باریک ترین قسمت تنگه هرمز به این معنی است که این نفتکش‌ها باید بسیار آرام حرکت کنند که این به معنی افزایش هزینه حمل و نقل است و موجب وقفه در جریان درآمدهای نفتی می‌شود همچنین اهدافی آسان برای هرگونه حمله احتمالی هستند.

در فاز اول نفت خط لوله گوره جاسک از میادین نفتی واقع در منطقه کارون غربی شامل آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران تامین می‌شود.

نفت منتقل شده به جاسک در فاز اول در ۲۰ منبع ذخیره سازی که هر کدام گنجایش ۵۰۰ هزار بشکه نفت را دارند ذخیره می‌شود و سپس توسط نفتکش‌های VLCC به سمت دریای عرب و اقیانوس هند حرکت می‌کنند. در فاز دوم ظرفیت ذخیره‌سازی به ۳۰ میلیون بشکه افزایش می‌یابد. تجهیزات بندری به منظور بارگیری نفتکش‌های خیلی بزرگ (VLCC) حدود ۲۰۰ میلیون دلار در فاز اول هزینه خواهد داشت. با این حال به منظور افزایش ظرفیت و توانایی سرویس دهی به سایر کشتی های حامل فرآورده های نفتی و پتروشیمی برای بازار آسیا، برنامه توسعه این پروژه در آینده وجود دارد.

به علاوه بر اساس اظهارات عظیمی مدیرعامل نفت و گاز پارس که مدیریت توسعه میدان گازی پارس جنوبی را بر عهده دارد گوی شناور(SPM) با ظرفیت بارگیری ۷ هزار مترمکعب در ساعت در عسلویه نصب شده است که موجب می‌شود ظرفیت بارگیری میعانات گازی در این بخش افزایش یابد. این گوی شناور امکان بارگیری محصولات مایع نظیر مشتقات نفتی را می دهد.

بر اساس اطلاعات اویل پرایس، چندین گوی شناور دیگر در ماه‌های آتی در دریای عمان در جنوب ایران نصب خواهد شد. این تجهیزات برای بارگیری و تخلیه بار های مایع در نقاطی که امکانات لازم برای این کار وجود ندارد بسیار کاربردی است. گوی های شناور در کشورهای همسایه ایران مانند عراق هم استفاده می‌شود. بین صورت که SPM ها در چند کیلومتری تجهیزات ساحلی قرار گرفته و به وسیله تعدادی لوله زیر آبی به ساحل متصل می‌شوند و قادر هستند که عملیات بارگیری و تخلیه نفتکش های بسیار بزرگ را انجام دهند.

همچنین در دسترس بودن مقادیر متنابهی نفت ذخیره شده در فاصله کوتاهی از هند بدین معنی است فشارهای احتمالی از طرف هند و پاکستان می تواند در آینده موجب ساخت خط لوله نفت ایران - هند و ایران-پاکستان- هند شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 566258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟