به گزارش رکنا، در همین زمینه روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به‌جزئیات تخصیص تسهیلات کرونایی، نوشت: «برای شفافیت بیشتر، اسامی واحدها و مبلغ وام‌گیرندگان این وام‌ها در سایت بانک مرکزی اعلام خواهد شد.» با اینکه چنین اقدامی را می‌توان به فال نیک گرفت، اما تجربیات گذشته نشان می‌دهد انتشار اسامی اشخاص و واحدها هم عدم‌انحراف منابع را تضمین نمی‌کند. بنابراین انتظار می‌رود بانک مرکزی در این مسیر توان نظارتی خود را افزایش دهد تا این منابع صرف اهداف تعیین‌شده و تحرک بخش مولد کشور شود.

شیوع کرونا علاوه براینکه سلامت عمومی جامعه را به‌خطر انداخته، اقتصاد کشور را هم از پای درآورده است. فعالان فضای کسب‌وکار در بخش‌های مختلف که همواره در شب‌های عید به بیشترین سود سالانه دست می‌یافتند، اما ویروس کووید19 آخرین روزهای سال 98 را از آنان گرفت.

تلفات مهیب کرونا در اقتصاد

اپیدمی این ویروس به‌گونه‌ای پیش می‌رود که به‌نظر می‌رسد کسبه‌ اصناف مختلف، بازار رمضان را هم از دست بدهند. با این حال دولت سعی دارد با در نظر گرفتن منابع 75 هزار میلیاردتومانی، قصد دارد تسهیلات جدیدی را به بازار عرضه کند تا شاید بخشی از زیان کسبه جبران شود.

با این حال برخی کارشناسان نگران هدررفت و انحراف دوباره منابع دولتی هستند. در همین زمینه روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی با انتشار پستی در اینستاگرام به‌سه محور اصلی در مورد این وام‌ها اشاره کرد و نگرانی‌های موجود را بی‌مورد دانست.

یک وام و 10 هوا

عبدالناصر همتی در این زمینه نوشت: ثلث این مبلغ، مستقیما به‌حساب‌های خانوارهای یارانه‌بگیر می‌رود و در شرایطی که مردم نیازمند به‌خرید بوده و فروشندگان کالا و خدمات نیز، نیازمند فروش هستند، کمکی خواهد بود به راه‌افتادن چرخه اقتصاد. لذا نگرانی از انحراف آن بی‌مورد است.

او افزود: بقیه مبلغ وام تخصیصی، عمدتا به‌واحدهای کوچک و متوسط تولید کالا و خدمات، یا اشتغال زیر 50 نفر، که نیروی کار خود را به‌تشخیص وزارت کار حفظ کرده‌اند، پرداخت خواهد شد. بنابراین هدف این طرح تضمین تداوم فعالیت و عرضه کالا وخدمات، توسط واحدهای مولد دارای شاغل است.

برای شفافیت بیشتر، اسامی واحدها و مبلغ وام‌گیرندگان این وام‌ها در سایت بانک مرکزی اعلام خواهد شد. همتی در بخش آخر پست اینستاگرامی خود اشاره کرد: همانگونه که قبلا اعلام کردم، دولت و بانک مرکزی از طریق دو اقدام، به‌دنبال عرضه از یک طرف و تحریک تقاضا از طرف دیگر و برگرداندن اقتصاد به‌ریل حرکت هستند. گذشته از تاکیدات رئیس‌کل بانک مرکزی که نشان از جدیت این بانک در تخصیص بهینه منابع دارد، اما باید در نظر داشت که در سنوات گذشته نیز قطعا دولت با نیت کمک به‌طرف عرضه‌وتقاضا منابع کشور را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار داد و در موارد متعدد اسامی گیرندگان تسهیلات منتشر شد؛ اما این اتفاق هم نمی‌تواند منحرف‌نشدن منابع را تضمین کند. چه‌بسا نام افرادی که به‌ارز 4200 تومانی دسترسی داشتند منتشر شد و به‌رغم تخلفات صورت‌گرفته، برخورد قاطعی با آنها صورت نگرفت.

INSTEX و SHTAکانال انتقال کمک‌های مالی

دولت علاوه بر کمک به‌بازار و اقتصاد، چندی پیش درخواست وام پنج میلیارد دلاری خود را به‌صندوق بین‌المللی پول ارسال کرد. حال با گذشت بیش از 40 روز از ارسال این درخواست عبدالناصر همتی درباره وضعیت درخواست ایران به‌بلومبرگ گفت: ما تمام اطلاعات و داده‌های مورد نیاز صندوق بین‌المللی پول را برای ارزیابی صلاحیت‌مان ارائه داده‌ایم. او ابراز امیدواری کرد تا صندوق در این بحران غیرعادی از مردم ایران حمایت کند. همتی همچنین درباره کانال انتقال مالی توضیح داد: INSTEX و SHTA ابزارهایی هستند که به‌راحتی در دسترهستند. اینها به طور خاص برای واردات غذا و دارو طراحی شده‌اند.

امیر داداشی

کدخبر: 561490 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟