ترامپ: اعضای اوپک به زودی به توافق می‌رسند

به گزارش رکنا، دونالد ترامپ عصر پنج شنبه در نشست خبری روزانه مربوط به اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: من امروز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سلمان پادشاه عربستان سعودی یک گفت‌وگوی بزرگی درباره تولید نفت و اوپک داشتم که شرایط را برای فعالیت صنعت نفت ما بهتر می‌سازد.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: میزان آنها بسیار پایین هستند و در سراسر جهان، کاهش خواهند یافت و به طور مسلم در این کشور هم کاهش می یابد. ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد.ما یک تجارت انرژی بزرگی در آمریکا ساختیم و به همین دلیل صدها هزار شغل داریم.

ترامپ با مثبت خواندن این گفت‌وگوی تلفنی، جزئیات بیشتری ارائه نداد و گفت باید ببینیم چه می‌شود. همان‌طور که می دانید اوپک امروز نشست داشت و می‌خواهم بگویم که آنها به یک توافق بسیار نزدیک شده‌اند. به زودی آن را خواهیم فهمید.

رئیس جمهوری آمریکا با این ادعا که «روسیه و عربستان سعودی به خوبی می‌دانند که ما نفت بسیاری تولید می‌کنیم»، گفت: آنها احتمالا با یکدیگر می‌جنگند و در واقع، آنها مکان کافی برای ذخیره‌سازی آن ندارند. منابع ذخیره‌ استراتژیک ما هم به زودی پر می‌شود.

ترامپ افزود: گفتم که اکنون بهترین زمان ممکن برای پرکردن آن است. در واقع این منابع با قیمتی پر می‌شوند که تاکنون کسی آن را ندیده است. فکر می‌کنم ما چنین قیمتی را از دهه ۱۹۵۰ تاکنون ندیده‌ایم.

وی ادامه داد: ما خواهیم دید چه می‌شود. مذاکره من بسیار خوب بود. آنها برای توافق با اعضای اوپک و بسیاری از کشورهای خارج از آن، نزدیک هستند. احتمالا آنها امروز یا فردا چیزهایی اعلام کنند. ممکن است خوب باشد و ممکن است خیلی خوب نباشد.

کشورهای اوپک و غیراوپک که گروه موسوم به اوپک پلاس را شکل داده‌اند عصر پنجشنبه جلسه خود را به منظور بهبود وضع بازار نفت و کمک به ثبات قیمت آن در بحبوحه شیوع کرونا آغاز کردند و تا صبح جمعه به مذاکرات خود ادامه دادند.

اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به ۶ میلیون بشکه می‌رسد.

«بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب گفت: ایران، ونزوئلا و لیبی در کنفرانس اوپک پلاس از کاهش تولید نفت معاف هستند.

«روسیو ناهله» وزیر انرژی مکزیک تنها کشوری بود که سرسختانه با این توافق مخالفت و جلسه ویدیوکنفرانس را ترک کرد. مکزیک با میزانی که برای کاهش نفت آن کشور در نظر گرفته شده بود، مخالف کرد.

تاس به نقل از منابعی گزارش داد: توافق حاصله با در نظر گرفتن ملاحظاتی حفظ می‌شود. اما تلاش خواهیم کرد تا روز جمعه (امروز) در چارچوب مذاکرات گروه ۲۰ مکزیک را متقاعد کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 557933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟