هزاران کارگر ایرانی بیکار شدند+جزییات

«مهدی خجسته» از رسیدگی نکردن مسئولان به وضعیت معیشتی کارگران ساختمانی در زمان شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد و گفت: به دلیل افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی متوقف شده و هزاران کارگر فصلی این صنعت که دچار عسر و حرج هستند، کنج خانه بیکار نشسته‌‌اند.

وی افزود: از دولت در خواست دارم که در قالب بسته‌های حمایتی (نقدی و اقلام خوراکی) از این قشر مستضعف حمایت کند و اجازه ندهد که آنها شب عید را با یخچال خالی و جیب بدون پول بگذرانند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، ادامه داد: در چند روزی که در نبود اطلاع‌رسانی و انفعال مسئولان، موج اول فراگیری ویروس کرونا وارد کشور شد، کارگران شاغل در صنعت ساختمان بدون استفاده از هیچ وسیله‌ی حفاظت فردی، مشغول به کار بودند.

وی افزود: بنابراین دولت باید در اسرع وقت از کارگران ساختمانی تست ابتلا به کرونا بگیرد و در صورت لزوم شرایط قرنطینه آنها را فراهم کند. متاسفانه، کارگران ساختمانی بیشتر از تمام گروه‌های شاغل جامعه در معرض حوادث شغلی و بیماری‌ها هسستند.

خجسته تصریح کرد: این در حالی است که کارگران با ابتدایی‌ترین تجهیزات حفاظتی کار می‌کنند و از آن بدتر کارفرمایان در مواقعی مانند شیوع بیماری‌ها، حتی ابتدایی‌ترین وسایل بهداشت فردی مانندِ ماسک، دستشکش، محلول ضدعفونی را در اختیار آنها نمی‌گذارند.

مسئول کمیته فرهنگی و ورزشی کارگران ساختمانی کشور، افزود: صنعت ساختمان یکی از سودده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور است و امکان ندارد کسی که در آن سرمایه‌گذاری کند و ریالی ضرر دهد. با این وجود شاهد هستیم که غیرانسانی‌ترین نگاه‌ها به کارگران ساختمانی دوخته شده و مسئولان هم سکوت کرده‌اند.

مشاور امور کارگری نماینده لاهیجان و سیاهکل، دیلمان و پیرکوه در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با اشاره با خطراتی که ویروس کرونا برای کارگران زن دارد، گفت: زنان کارگر، به خاطر شرایط بدنی و روحی در مقابل ویروس کرونا، بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان هستند؛ درحالیکه در خانه نقش همسر و مادر را هم برعهده دارند و باید یک تنه خانه را هم اداره کنند. از این رو از کارفرمایان می‌خواهم که برای آنها اجازه‌ی مرخصی، صادر کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی، حفظ بهداشت کارگاه‌ها بر تمام کارفرمایان واجب است و در صورت کوتاهی، عواقب کار خود را باید بپذیرند و پاسخگوی به خطر افتادن سلامت کارگران خود باشند. قطعا در ماه‌های آینده از این بحران رها می‌شویم و افرادی که امروز کوتاهی کردند را به پاسخگویی وادار می‌کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549195 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟