به گزارش رکنا، مهدی غلامی کارشناس مسکن گفت: مسکن اجتماعی با هدف تامین مسکن اقشار پایین و متوسط جامعه اجرا شد تا برای خرید مسکن به این قشر جامعه کمک کند؛ وزارت شهرسازی تسهیلات صندوق مسکن یکم را از سال ۹۴ برای تحریک و رونق بازار مسکن اجرایی کرد.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: اما با گذشت چند سال، مسکن اجتماعی اجرایی شد و همچنین وام مسکن یکم که قرار بود تقاضا را با هدف افزایش تولید، تحریک کند ناموفق بود. علاوه‌بر این تولید مسکن نیز در بخش خصوصی با رکود جدی مواجه شد.

وی ادامه داد: بررسی آمار تعداد پروانه صادرشده برای واحدهای مسکونی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، تولید مسکن ۵۰ درصد کاهش یافته است.

غلامی خاطرنشان کرد: پس از حضور محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی مسکن برای رونق و افزایش تولید مسکن اجرایی شد. در طی این طرح قرار است در دو سال ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود که درحال حاضر مراحل اجرایی عملیات ساخت این واحدهای آغاز شده است.

غلامی به جزئیات طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۱۰۰ هزار واحد مسکن در بافت فرسوده، ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ساخته شود.

وی ادامه داد: در طرح اقدام ملی مسکن هزینه زمین به دو روش دریافت می‌شود که روش اول بازپرداخت هزینه زمین به صورت اقساطی و نهایتا ۱۰ ساله انجام می‌شود و روش دوم به همان صورت زمین‌های ۹۹ ساله در مسکن مهر است.

این کارشناس حوزه مسکن درباره تشابه و اختلافات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر گفت: این طرح به لحاظ مبنایی بسیار شبیه و نزدیک به مسکن مهر است. واحدهای مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن، به صورت مشارکتی بین دولت و مردم ساخته می‌شود. مردم هزینه مسکن را به صورت اقساطی و وام می‌پردازند و پس از تحویل مسکن پرداخت وام آغاز می‌شود.

به گفته وی: مهمترین اختلافی که طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر دارد، میزان نرخ سود تسهیلات ساخت است. در طرح اقدام ملی مسکن وام‌های آن به جز بافت فرسوده، ۱۸ درصد در نظر گرفته شده درحالیکه در مسکن مهر ۴ تا ۹ درصد بود. نرخ بالای تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن باعث می‌شود که این طرح برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه جذاب نباشد. مسئولان وزارت شهرسازی هم بیان کردند که این طرح برای دهک‌های ۴، ۵، ۶ و ۷ در نظرگرفته شده اما مسکن مهر ۳ دهک اول را لحاظ کرده بود.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: با توجه به نیاز موجود مسکن،‌ تعداد ۴۰۰ هزار واحد کم هست اما به هر صورت هر طرحی که در زمینه اجرا می‌شود باید مستمر باشد. برای رونق و رفع نیاز مردم باید هم دولت نقش خود را در تولید مسکن ایفا کند و هم بخش خصوصی در این زمینه فعال شود. از طرفی باید موضوع مالیات‌ها در بازار مسکن جدی گرفته شود تا مسکن از کالای سرمایه‌ای خارج شود.

غلامی افزود: لازم است تا وضعیت توزیع مسکن در کنار افزایش تولید، اصلاح شود. زیرا براساس برخی گزارش‌ها، عمده واحدهای مسکونی ساخته شده به دست صاحب مسکن رسیده است.

وی درباره راه‌های رونق تولید مسکن گفت: باید موضوع زمین در تولید مسکن حل شود برای همین دولت باید با استفاده طرح‌های مختلفی از جمله آمایش سرزمینی، عرضه زمین افزایش دهد. تأمین مالی مسکن نیز باید جدی گرفته شود و نرخ تسهیلات متناسب با توان مردم در نظر گرفته شود. همچنین تسهیلات نیز باید قابل انتقال بین خریدار و سازنده باشد و پس از ساخت تسهیلات به خریدار منتقل بشود. ساماندهی و اصلاح بافت فرسوده نیز یکی دیگر از راهکارهای رونق بازار مسکن است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟