به گزارش رکنا، محمد رضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو عصر امروز در سومین یادواره ایثارگران و شهدای حوزه دارویی کشور اظهار کرد: با ترور شهید قاسم سلیمانی جایگاه آمریکایی‌ها در دنیا متزلزل‌تر خواهد بود. مسئله مهم، سیلی محکمی بود که نیرو‌های مسلح بر صورت آمریکا و سایر دشمنان زدند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما یاد گرفته‌ایم در برابر دشمنان مقاومت کنیم، گفت: شهدا فرهنگ عاشورایی را به ما یادآوری می‌کنند. معتقدم اگر ۸ سال دفاع مقدس نبود، امروز بلد نبودیم که در برابر دشمنان مقاومت کنیم.

او افزود: باید جلوی توطئه‌ها و حرکت‌های ضد انسانی دشمنان اسلام و ایران ایستاد و اقدامات ما برای سایر ملت‌ها باید الگو بخش باشد.

شانه ساز بیان کرد: دانشکده‌های داروسازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه پیدا کرد و همین مسئله باعث شد که میزان تولید دارو، افزایش پیدا کند. به دلیل برنامه ریزی خوب و راه اندازی سامانه‌ای دقیق، قیمت و میزان توزیع دارو در اقصی نقاط کشور، یکسان شده است.

او گفت: محققان در جامعه داروسازی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشاندند و پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه داروسازی کشور به برکت انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس ایجاد کرده اند.

رئیس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمریکا و کفار فکر نمی‌کردند که شهادت حاج قاسم سلیمانی این همه برایشان گران تمام شود و مطمئنم که دشمنان ضربات بیشتری خواهند دید.

او ادامه داد: جامعه داروسازی در سال‌های پس از انقلاب خدمات شایسته‌ای در کشور ارائه کرده اند، به طوری که در دوران جنگ، ما قسمت کمی از نیاز کشور را تولید می‌کردیم، اما امروز در حدود ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز را خودمان تولید می‌کنیم.

شانه ساز بیان کرد: مردم ما در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شرکت داشته‌اند و خوشبختانه باید بگویم که امروزه فرهنگ ایثار در بین جامعه داروسازی کشور وجود دارد؛ آنها با انجام برنامه‌های منسجم، اراده خود را عزم کرده تا کشور را در زمینه نیاز به دارو، خودکفا کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان تولید و قیمت دارو در سراسر کشور به یک ساماندهی خوبی رسیده است که این موضوع به برکت جنگ تحمیلی و انجام طرح دارو‌های ژنریک است.

او بیان کرد: هر داروی جدیدی که در کشور نیازش دیده شود، ظرف دو سال به وسیله دانشمندان ایرانی تولید می‌شود و خوشبختانه باید بگویم که توانایی ما در این زمینه بالا است.

شانه ساز اضافه کرد: برخی از دارو‌هایی که ما آن را تولید نمی‌کنیم، بیشتر به آن دلیل است که قیمت تمام شده آن بسیار زیاد است و یا توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل ما این اقلام دارویی را وارد می‌کنیم.بیشتر بخوانید: تولید ۳ درصد داروی وارداتی در سال‌های آینده

مشکلی در زمینه کمبود دارو در کشور وجود ندارد

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: از نظر آمریکایی‌ها همه دارو‌ها و تجهیزات پزشکی جزو تحریم‌ها محسوب می‌شوند اما آن‌ها به دروغ می‌گویند که اقلام دارویی، تحریم‌ نیست.

او تاکید کرد: خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید، توزیع دارو در سراسر کشور انجام شده است و سطح کشورمان بالاتر از این است که تحریم‌های آمریکا برای ما مشکلاتی را ایجاد کند.

شانه ساز بیان کرد: هیچ مشکلی در زمینه کمبود دارو در کشور وجود ندارد و تمام دارو‌ها در داروخانه‌ها موجود است. اگر کمبودی در داروخانه گزارش می‌شود به دلیل نبود نقدینگی داروخانه‌ها و نبود منابع مالی همچنین پرداخت مطالبات آن‌ها از سوی سازمان‌های بیمه گر است.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: با همت داروسازان، مشکلی در زمینه تامین دارو در کشور نداریم. به طور قطع ما نیز روش‌های خودمان را برای تامین دارو در کشور داریم و دشمنان حریف هوش و ذکاوت مردم ایران نمی‌شوند.

او بیان کرد: خوشبختانه ذخایر دارویی در کشور خوب است و کمبود اقلام دارویی بسیار پایین است و البته باید بگویم که شرکت‌های توزیع کننده به دلیل مسائل نقدینگی مشکلاتی دارند که باید آن‌ها را رفع کنیم.

شانه ساز افزود: با پیگیری وزیر بهداشت، مبالغی از بدهی بیمه تامین اجتماعی به داروخانه‌ها تامین شده است و در زمینه پرداخت معوقات، دولت و بیمه سلامت حمایت ویژه‌ای از ما می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخاطر بدهی بیمه‌ها و مشکلات نقدینگی، خطر ورشکستگی، داروخانه‌ها را تهدید می‌کند، اما کار‌های خوبی در زمینه رفع مشکل نقدینگی این مراکز شده است.

او درخصوص تامین دارو‌های بیماران MPS گفت: داروی بیماران MPS به وسیله شرکتی در آمریکا تولید می‌شود و وارد کننده دارو ارز را در بانک اروپایی منتقل کرده، متاسفانه این شرکت به دلیل تحریم‌های آمریکا جرئت نمی‌کند که داروی بیماران MPS را تامین کند، اما ما دارو‌های این بیماران را از راه‌های مختلفی تامین می‌کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 536520 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟