عوامل موثر بر ‌افزایش دستمزد کارگران‌

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای‌عالی کار درخصوص عوامل تاثیر‌گذار در تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده اظهار کرد: جلسه کمیته دستمزد روز گذشته پس از یک ماه تاخیر برگزار شد و ما در این جلسه و جلسات آینده، در ابتدا سبد معیشتی خانوار‌های کارگری را به روز رسانی می‌کنیم.

وی افزود: تا پایان امسال چند جلسه با اعضا کمیته دستمزد برگزار خواهیم کرد و در این جلسات، قدرت خرید مردم را رصد می‌کنیم، همچنین در پایان هر ماه با مقایسه افزایش شاخص قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته، وضعیت معیشتی مردم را بررسی می‌کنیم.

رئیس کمیته دستمزد شورای‌عالی کار بیان کرد: سرعت رشد افزایش نرخ شاخص کل در این ماه نسبت به ماه گذشته حدودا دو برابر شده است یعنی در ماه گذشته قیمت‌ها ۱.۶ درصد و در این ماه، ۳ درصد رشد داشته‌اند.

توفیقی ادامه داد: این افزایش نرخ شاخص کل در آذر ماه نشان دهنده تاثیر افزایش نرخ بنزین بر نرخ کالا‌های مصرفی و مورد نیاز مردم است.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربه‌ای که از افزایش قیمت‌ها در دو ماه گذشته داشتیم، این احتمال وجود دارد که روند صعودی قیمت‌ها تا هفته‌های آینده حتی تا پایان سال ادامه داشته باشد، پس کمیته دستمزد و شورای‌عالی کار فعلا دستمزد سال آینده کارگران را تعیین نمی‌کند و تا اواخر سال صبر می‌کنیم.

رئیس کمیته دستمزد شورای‌عالی کار ابراز کرد: مصرف بنزین به طور مصنوعی در آذر ماه کاهش پیدا کرد و دلیل این کاهش مصرف نیز طرح زوج و فرد، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و برخی ادارات بود، یعنی از ماه‌های آینده و با برداشته شدن این محدودیت ها، مصرف بنزین به حالت معمول خود باز می‌گردد.

توفیقی مطرح کرد: احتمال افزایش مصرف بنزین در ماه‌های آینده بر افزایش شاخص کل قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد پس با این وجود برای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده تا اسفند ماه باید صبر کرد.

رئیس کمیته دستمزد شورای‌عالی کار ادامه داد: نرخ محصولات در بازار از وضعیت عرضه و تقاضا نیز تاثیر می‌گیرند یعنی در چند ماه اخیر که عرضه و تقاضا مختل شده بود، قیمت‌ها نیز افزایش یافتند.

توفیقی افزود: در این روز‌ها که وضعیت عرضه و بازار آشفته است، دستگاه‌های دولتی باید فعالیت خود را در این بخش‌ها افزایش دهند و با متخلفان مقابله کنند.

وی اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه باید نسبت به برنامه‌های خود دقیق‌تر باشد تا کمیته دستمزد راحت‌تر و دقیق‌تر بتوانند دستمزد کارگران را تعیین کند به عنوان مثال احتمالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به کاهش نرخ بنزین داده، برای اعضا کمیته دستمزد مجهول است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟