قیمت تمام اقلام خوراکی در شب یلدا + جدول

به گزارش رکنا، با توجه به آنکه تنها چندساعت به بلندترین شب سال باقی مانده، بازار برخی اقلام با رفت و آمد بیشتری روبه روست و در این‌میان برخی فرصت طلبان به دنبال ازدیاد تقاضا از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و با سودجویی بیشتر و کسب سود‌های هنگفت بیش از پیش بر خانوار‌ها فشار وارد می‌کنند.

آجیل، شیرینی و شکلات، هندوانه، انار و خرمالو از مهم‌ترین اقلام سبد یلدا به شمار می‌رود که رصد‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که مغازه‌ها رنگ و بوی دیگر به خود گرفتند.

گشت و‌گذار در بازار نشان می‌دهد که نرخ هر کیلو پسته ۱۶۰ تا ۱۹۰ هزار، بادام هندی ۱۷۰ تا ۲۱۰ هزار، فندق ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار، آجیل چهار مغز ۱۹۰ تا ۲۳۰ هزار، آجیل مخصوص شب یلدا ۶۰ تا ۱۲۰ هزار، تخمه ژاپنی ۴۵ تا ۶۰ هزار، تخمه کدو ۳۰ تا ۴۰ هزار و تخمه آفتابگردان ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان است.

همچنین نرخ هر کیلو شیرینی‌تر ۳۵ هزار، شیرینی زبان ۲۸ هزار، شیرینی گل محمدی ۲۸ هزار، شیرینی پاپیون ۲۸ هزار و کیک یزدی ۲۱ هزار تومان است.

jadvalyalda17.jpg

علی رغم آنکه مسئولان خبر از آرامش بازار میوه می‌دهند، اما رصد‌ها نشان می‌دهد که نرخ هر کیلو انار ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان، موز ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان، خرمالو ۸ تا ۱۳ هزار تومان، ازگیل ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان، پرتقال ۴ تا ۱۵ هزار، نارنگی ۶ تا ۱۰ هزار تومان، سیب ۶ تا ۱۲ هزار تومان و هندوانه ۴ تا ۸ هزار تومان بوده که نسبت به روز‌های اخیر نوساناتی داشته است.

با یک حساب سرانگشتی در می‌یابیم

که نرخ سبد یلدا شامل (انار، خرمالو، هندوانه و سایر میوه ها، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات و سایر تنقلات) به ازای هر نفر رقمی حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود که در شرایط فعلی اقتصاد تامین این هزینه برای بسیاری از خانوار‌ها دشوار است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت عرضه و نرخ اقلام‌مورد نیاز سبد شب یلدا و دلایل نوسانات نرخ از چند روز مانده به این شب با خبر شویم:

 jadvalyalda4.jpg

 حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مراغداران گوشتی  درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار ۸۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است.

او با اشاره به اینکه نرخ مرغ همانند بسیاری از کالا‌های سبد خانوار تابع عرضه و تقاضا است، افزود: بر این اساس نرخ دستوری نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد.

به گفته اسدالله نژاد با ایجاد تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که نرخ مرغ از فردا حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان در بازار افزایش یابد که این امر ناشی از کشش بازار و ازدیاد تقاضا در شب یلدا است.

jadvalyalda1.jpg

مرغ کیلویی ۱۲ هزار ۹۰۰ هزار تومان

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸۴۵۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار ۹۰۰ و هزار تومان است.

به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۱ هزار و ۵۰۰ و هزار تومان و ران مرغ بدون کمر ۱۲ هزار ۹۰۰ و هزار تومان است.

او با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار افزود: نرخ هر کیلو سینه با کتف ۲۴ هزار تومان، سینه بدون کتف ۲۵ هزار تومان و سینه مرغ ۲۸ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آخرین تحولات بازار مرغ در شب یلدا گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که ثبات نرخ مرغ در بازار استمرار یابد.

او از افت ۲۵ درصدی نرخ ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار خبر داد و افزود: با توجه به ازدیاد عرضه نرخ ماهی در مقایسه با سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است و همواره کمبودی در عرضه ماهی شب یلدا وجود ندارد.

این مقام مسئول نرخ هر کیلو ماهی سفید پرورشی را ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو آزاد دزفولی با نرخ ۱۸ هزار، سنگسر شهری ۴۶ هزار، حلوای سیاه ۵۵ هزار، هامور جنوب ۶۲ هزار، تیلا پیلا ۶۰ هزار، شیر جنوب ۶۰ هزار، کپور ۲۵ تا ۳۵ هزار، قرل آلا ۲۵ هزار، شوریده بندر ۶۵ هزار، سرخو ۷۰ هزار، راشگو جنوب ۱۲۵ هزار، شیر نیزه‌ای ۴۸ هزار و سالمون نروژ ۱۷۵ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

jadvalyalda8.jpg

منبع: خبرگزاری جوان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 527323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟