خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی پرداخت شد؟

به گزارش رکنا، صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی در جریان قطعی اخیر اینترنت، متحمل ضرر بسیاری شدند. در ارتباط با میزان دقیق خسارت، برآوردهای مختلفی ارائه شده است. چندی پیش وزیر ارتباطات از پیگیری موضوع خسارت به بارآمده سخن گفته بود. آذری جهرمی جبران خسارت را «قابل‌پیگیری» دانسته بود. برای اطلاع از سرانجام این وعده با یکی از اعضای هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به گفت‌وگو نشستیم.

چطور می‌توان خسارت به بار آمده را محاسبه کرد؟ رضا الفت نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در پاسخ این سوال اظهارکرد: «تا جایی که ما می‌دانیم سازمان فناوری اطلاعات هنوز هیچ گزارشی دراین‌باره برای وزیر ارسال نکرده است. حساب و کتاب‌ها و میزان سود و زیان مشخص است و نهادهای قانونی از ما می‌پذیرند. بنابراین قطعاً روش‌هایی برای محاسبه خسارت وجود دارد اما سابقه نداشته که در این‌گونه موارد جبرانی، انجام شده باشد و همکاران من در بخش کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از آنکه به جبران خسارت، امیدوار باشند دنبال آن هستند که این تجربه تلخ تکرار نشود. باید نوعی تضمین وجود داشته باشد که فعالان این حوزه بتوانند در شرایط این‌چنینی، به فعالیت خود ادامه دهند».

در ادامه گزارش گسترش نیوز آمده است، لازم به ذکر است که حمیدرضا اعتدال‌‌مهر، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی و کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی هم اخیراً نظر مشابهی اظهار کرده بود: با اینکه امکان برآورد دقیق خسارات وارد شده به کسب‌وکارهای اینترنتی در مدتی که اینترنت قطع بود وجود ندارد اما یک مدل قابل‌فهم و منطقی برای تخمین حدودی میزان این خسارت با استفاده از آمار اشتغال و درآمدها انجام می‌شود. در این زمان حدوداً به‌اندازه ۱۳۰ هزار حقوق به کسب‌و‌کارهای اینترنتی خسارت وارد شده است.

رضا الفت نسب در توصیف وضعیت کنونی کسب‌وکارهای اینترنتی اظهار داست: «بعضی‌ها تصور می‌کنند که مشکل، حل شده اما واقعیت آن است که پیامدهای این اتفاق همچنان ادامه دارد. تعداد زیادی از کاربران و مقدار زیادی از فروش کاهش پیدا کرده است. گفت‌وگوهای ما با همکاران نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کسب‌وکارهای کوچک هنوز نتوانسته‌اند به روال عادی برگردند. شرکت‌های بزرگ هم از ۷ تا ۲۵ درصد، کاهش فروش داشته‌اند».

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526662 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟