به گزارش رکنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و کشور قرقیزستان با بیان اینکه این اجلاس ۷ محور مهم در حوزه انرژی، حمل و نقل، گمرک، بازرگانی، صنعتی و معدنی، کشاورزی، فرهنگی، ورزشی، گردشگری، حقوقی و قراردادی داشته است گفت: مسائل بیمه و بانکی بین ایران و کشور قرقیزستان به مذاکرات بعدی موکول شده است.

او افزود: درباره مسائل گمرکی هم در نشست‌های بعدی مذاکره خواهیم داشت.

او با اشاره کرد در جلسه‌ای که بین هیئت ایرانی و هیئت قرقیزستانی برگزار شد مقرر شد از ۱۲ روز آینده یک ایرلاین ایرانی پرواز از ایران به قرقیزستان داشته باشد.

اسلامی تصریح کرد: همچنین مقرر شد کشور قرقیزستان از بنادر شمالی و جنوبی استفاده کند. ایران برای کشور قزقیزستان نیروگاه‌های حرارتی برقی و آبی خواهد ساخت.

او با اشاره به اینکه ایران صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور قرقیزستان خواهد داشت گفت: در آینده‌ای نزدیک توریسم سلامت را برای کشور قرقیزستان خواهیم داشت و بیمارستان‌های ایران پذیرای قرقیزستان خواهند شد.

اسلامی با اشاره به اینکه پروژه مسکونی در کشور قرقیزستان با همکاری شرکت‌های ساختمانی ایران خواهیم داشت گفت: صادرات محصولات نفتی، گاز و پتروشیمی به ویژه قیر را به کشور قرقیزستان خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ایران در آینده طبق مذاکراتی که صورت گرفته است از کشور قرقیزستان گوشت قرمز گرم وارد خواهد کرد.

گفتنی است امروز دومین روز از اجلاس بین ایران و کشور قرقیزستان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و مذاکراتی بین هیئت ایرانی و هیئت قرقیزستانی درباره حوزه حمل و نقل از جمله بندری، هوایی، ریلی و جاده‌ای صورت گرفت و زمینه برای افزایش حجم مبادلات صادراتی و وارداتی بین هر دو کشو فراهم شد.

او توضیح داد: موضوعات شتاب‌دهنده در توسعه تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو طرف مستلزم تقویت ظرفیت لجستیک و حمل‌ونقل، گمرک و مسائل مربوط به بیمه و بانک است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سند همکاری‌های گمرکی در چارچوب مبادلات اورآسیا بین دو کشور امضا و مبادله می‌شود.

اسلامی افزود: در بخش حمل‌ونقل ایجاد خط هوایی بین دو طرف مطرح شد که از سال‌های قبل مورد درخواست قرقیزستان بود. در این راستا از دوازده روز آینده یک شرکت هواپیمایی ایرانی پرواز خود را از ایران به قرقیزستان انجام می‌دهد.

او گفت: توافقاتی که کمیته حمل‌ونقل تابستان امسال در تهران انجام داد موجبات تسهیل ترانسفورت زمینی را فراهم کرد و با توجه به اعلام آمادگی ظرفیت لجستیکی در بنادر شمالی و جنوبی کشور و استقبال کشور قرقیزستان در این مذاکره به زمینه بهره‌برداری لجستیکی در فضای بنادر می‌انجامد تا تسهیل‌کننده فعالیت لجتسیکی بین دو طرف شود.

او بیان کرد:همکاری در حوزه انرژی و احساس نیروگاه حرارتی و صدور نیروگاه فنی و مهندسی و توسعه زیرساخت‌ها و توسعه زیرساخت‌های مسکونی در قرقیزستان در کمیسیون مشترک به عنوان یکی از محورها و فرصت‌های شرکت ایرانی بررسی شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523164 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟