به گزارش رکنا، عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته در بازار تغییری نداشته است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تا ۸ هزار و ۴۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به عرضه مرغ زیر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار و زیان چشمگیر مرغداران در روز‌های اخیر پیش بینی می‌شود جوجه ریزی شب عید تحت تاثیر قرار بگیرد.

حجت ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه و کرایه حمل و نقل، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار تومان متضرر هستند که اگر مسئولان ذی ربط تدابیری نیدیشند، تاثیر سو آن را بر جوجه ریزی شب عید خواهند دید.

آمار دقیقی از جوجه ریزی آذر نداریم

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط قیمت نقدی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت جوجه به صورت پرداخت غیرنقدی به ۴ هزار تومان می‌رسد، در حالیکه بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ هر قطعه جوجه یکروزه باید ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان باشد.

وی با بیان اینکه در ۲ ماه اخیر به طور متوسط ماهانه ۹۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفت، بیان کرد: با توجه به آنکه آمار جوجه ریزی پایان هر ماه اعلام می‌شود، از این رو برآورد دقیقی از میزان جوجه ریزی آذر نداریم و تا پایان ماه برای اعلام آمار نهایی باید منتظر ماند.

بیشتر بخوانید: آخرین بررسی تاثیر گرانی بنزین بر تمام کالاهای اساسی / قیمت کدام اقلام اساسی در بازار تغییر کرده است؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر چه تولید کنندگان جوجه یک روزه ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری را دلیل نوسان قیمت جوجه در بازار مطرح می‌کنند از این رو اگر این نرخ مورد تایید مسئولان دولتی است همواره تقاضا داریم که در ایام پایانی سال هم نوسان قیمت مرغ را به سبب کشش بازار بپذیرند.

حجت قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم در خورده فروشی‌ها را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از کارگروه تنظیم بازار تقاضا داریم که متناسب با رشد قیمت جوجه یک روزه نرخ‌های جدید را در ایام پایانی سال اعلام کند تا تولید کنندگان با خیال آسوده به تولید ادامه دهند چرا که استمرار روند کنونی قیمت مرغ و متضرر شدن مرغداران کاهش نقدینگی تولید کنندگان را در بر دارد که این امر جوجه ریزی برای ایام پایانی سال را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ثبات نسبی نهاده‌های دامی در بازار ادامه دار شد بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر ۱ هزار و ۳۵۰ تومان و در انبار‌های استانی ۱ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین کنجاله سویا در انبار‌های استانی از ۲ هزار و ۳۵۰ تومان تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بسته به کیفیت عرضه می‌شود و این در حالی است که قیمت ذرت همانند ماه‌های گذشت در بازار آزاد با نوسانات جزئی ۱ هزار و ۸۰۰ تومان برای تولید کننده تمام می‌شود، اما به سبب عرضه کافی این نهاد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام مشکل خاصی برای تامین در بازار وجود ندارد.

خبری از صادرات رسمی مرغ به بازارهای هدف نیست

وی در بخش دیگر اظهارات خود بااشاره به اینکه صادرات مرغ به صورت غیرقانونی در حال انجام است، بیان کرد: با وجود آنکه خروج مرغ از واحد‌های مرغداری به هر نحوی می‌تواند تعادل قیمت در بازار را به همراه داشته باشد، اما متاسفانه به سبب اخذ تعرفه بالای صادرات و نگرانی از استمرار این روند از سوی تجار خارجی معضلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده در حالی که با مدیریت تعرفه و صادرات ماهانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن بازار به ثبات می‌رسد.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه خرید تضمینی مرغ توسط پشتیبانی امور دام و ورود مجدد آن به بازار می‌توان تاثیر منفی بر قیمت بگذارد، اما صادرات علاوه بر ارزآوری، به تعادل بازار و استمرار تولید کمک به سزایی خواهد کرد.

حجت با اشاره به اینکه خرید تضمینی مرغ می‌تواند راه گشای مشکلات فعلی مرغداران باشد بیان کرد: اگر چه ستاد تنظیم بازار تا کنون تصمیماتی راجب خرید تضمینی مرغ اتخاذ نکرده است، اما خرید روزانه ۱ هزار و ۵۰۰ تن مرغ با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌توان راه گشای مشکلات فعلی و تامین نقدینگی لازم مرغداران برای شب عید باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار به جای واردات ۴۵ هزار تن می‌توانند از طریق خرید تضمینی این میزان را تامین و در پیک مصرف در بازار عرضه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521977 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟