تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا از امروز روی 862 کالا آغاز شد+جزئیات

 به گزارش رکنا، موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از امروز 5 آبان ماه 1398 اجرایی می‌شود. این موافقتنامه شامل 862 قلم کالا است که 360 قلم ترجیحات اعطایی ما به اوراسیا و 502 قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است. 

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با فارس در رابطه با اجرای این موافقتنامه بیان داشت: موافقنامه مذکور شروعی برای تجارت آزاد با  اوراسیا است زیرا بعد از یک سال از اجرای این موافقتنامه مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم می‌شود و حدود 2 سال فرصت وجود دارد تا مذاکرات در رابطه با تجارت آزاد با این منطقه انجام شود. 

وی بیان داشت: البته این بدان معنا نیست که در پایان سه سال حتما تجارت آزاد با این منطقه را خواهیم داشت اما در این مدت می‌توان زمینه لازم را برای تجارت آزاد با منطقه فراهم کرد. 

عمده اقلام صادراتی ایران به اوراسیا شامل پسته، کیوی، سایر نفت‌های گازی، کشمش، خیار و خیار شور، خرما، داروها، سیمانهای هیدرولیک، مس تصفیه شده، متانول و کلم و عمده اقلام وارداتی ایران از اوراسیا جو، ذرت دامی، روغن خام، کاتد و قطعات کاتد، آهن آلات به ضخامت کمتر از 2 میلیمتر، چوب اره شده کاج، آغاز روزنامه به شکل رول یا ورق است. 

 شاخص‌های اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌‌توان به  رتبه اول استخراج نفت (14.5 درصد از جهان)، رتبه اول تولید گاز جهان (20.2 درصد از جهان)، رتبه چهارم تولید انرژی برق (4.9 درصد از جهان)، رتبه سوم طول خط آن (8 درصد از جهان)، رتبه چهارم تولید آهن (4.7 درصد از جهان)، رتبه 5 تولید فولاد (5 درصد از جهان) اشاره کرد. 


شاخص‌های اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا

بیشترین حجم تجارت اوراسیا با جهان مربوط به کشور روسیه است بطوریکه از تجارت 866 میلیارد دلاری اتحادیه اوراسیا در سال 2018 (مجموع صادرات و واردات) 687 میلیارد دلار آن توسط روسیه صورت گرفته است. 

 


تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جهان (میلیون دلار)

این گزارش می‌افزاید: حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا در حال حاضر تنها 2.6 میلیارد دلار  است (سهم 3 درصدی). 


تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران (میلیون دلار)

براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران متن موافقتنامه ترتیبات موقت ترجیحی ایران و اوراسیا مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقنامه‌ای است که تاکنون ایران منعقد کرده است و شامل 9 فصل قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره کارهای تجاری، موانع فنی فرراه تجارت، اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدا، تسهیل تجارت، حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی است. 

این گزارش می‌افزاید: امتیازات اعطایی کشورمان (کشاورزی و صنعتی) شامل 360 کد هشت رقمی است که از این تعداد 133 کد مشمول ثبت نرخ تعرفه در زمان توافق 2017 و بقیه مشمول تعرفه‌ای با میانگین 32.1 درصد شده‌اند. 

امتیازات اعطایی توسط اتحادیه مذکور نیز شامل 502 کد 10 رقمی (کشاورزی و صنعتی) می‌باشد که که 44 کد مشمول تثبیت تعرفه و بقیه مشمول کاهش میانگین 56.3 درصد می‌شود. 

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 513461 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟