آندری کاستین- مدیرعامل " وی تی بانک" روسیه با اعلام این که در حاشیه اجلاس رهبران ۵۴ کشور قاره آفریقا با روسیه، این کشور پیشنهاد خذف تدریجی دلار از مبادلات دوجانبه را به آن ها ارائه داده است. وی گفت که توسعه سیستم های پرداختی غیردلاری بین روسیه و کشورهای آفریقایی باعث کاهش ریسک های مالی و تجاری برای هر دو طرف خواهد شد.

آقای کاستین با انتقاد از استفاده ابزاری آمریکا از دلار گفت: متاسفانه در عصری زندگی می‌کنیم که ریسک های ژئوپلتیکی دارای ریسک‌های واقعی بر روی نظام‌های مالی هستند. بنابراین پاسخ ما به این تهدیدات، توسعه سیستم‌های پرداختی غیردلاری خواهد بود. این سیستم‌ها می‌توانند بر حسب روبل یا سایر ارزها به عنوان جایگزینی امن برای کانال های مالی دیگر نظیر سوئیفت باشند.

وی افزود که روسیه به کشورهای آفریقایی پیشنهاد داده است که برای محافظت از نظام مالی خود با آن ها همکاری کند. وی از سیستم های پرداختی روسی به عنوان جایگزینی امن برای سیستم های دلاری نام برد که هم اکنون با موفقیت در رابطه بین روسیه با برخی کشورها به کار گرفته شده است.

کاستین افزود: می‌دانیم که کشورهای آفریقایی نیز با فشارهای تحریم مواجه شده‌اند. بنابراین به آن ها پیشنهاد داده‌ایم که با هم برای حل چنین مشکلاتی کار کنیم.

روسیه در ماه های اخیر به تلاش خود برای کاهش وابستگی به دلار در روابط خارجی خود شدت بخشیده است. اوایل این هفته، آنتون سیلوانوف- وزیر دارایی روسیه با بیان این که تا زمان باقی ماندن تحریم‌های آمریکا بر علیه روسیه، این کشور هیچ برنامه ای برای صدور اوراق قرضه مبتنی بر دلار نخواهد داشت افزود: خواهیم دید سال آینده چه پیش‌خواهد آمد. اوراق را بر حسب یوان و یورو منتشر خواهیم کرد.

روسیه هم چنین سهم ارزهای محلی را در مبادلات با کشورهای نظیر چین، هند و ترکیه افزایش داده و بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز این کشور نیز اخیرا با ارسال نامه‌ای به مشتریان خود اعلام کرده است که قراردادهای آتی تنها بر حسب یورو خواهند بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 513272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟