نماینده مردم دامغان: آب به سمنان نرسد دو سوم جمعیت کوچ می‌کنند

به گزارش رکنا، ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، اظهار کرد: مخالفت‌ها با طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان، بیشتر ناشی از تمایلات سیاسی و انتخاباتی است.

وی تصریح کرد: گفته می‌شود، چون رئیس‌جمهور اهل سرخه از توابع استان سمنان است، طرح انتقال آب از خزر به سمنان را پیگیری می‌کند! خب سوال ما این است که مگر رئیس‌جمهور ساکن سمنان است؟ وی سال‌هاست ساکن تهران است. از سویی دیگر رئیس‌جمهور وفق قانون اساسی، نسبت به رفاه و آسایش حال همه مردم ایران، مسئولیت و تکلیف دارد؛ مگر او می‌تواند تمایلات قومی و شهری خود را بر منافع عموم ملت ایران ترجیح دهد؟!

برداشتن یک استکان آب از یک استخر عریض و طویل

حسن‌بیگی بیان داشت: موضع ما در موافقت با انتقال آب دریای خزر به سمنان، برخلاف موضع مخالفان، از نظرگاه کارشناسی و تخصصی است؛ دریای خزر ۸۷ هزار میلیارد متر مکعب آب دارد؛ اینکه سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب این دریا به فلات مرکزی ایران انتقال یابد، مانند برداشتن یک استکان آب از یک استخر عریض و طویل است.

دریای مازندران را با دریاچه ارومیه مقایسه نکنید!

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان، مقایسه دریای خزر با دریاچه ارومیه را یک قیاس مع‌الفارق دانست و گفت: اینکه القاء می‌شود با انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی و استان سمنان، این دریا دچار سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه می‌شود، واقعا تعجب آور است؛ گویندگان و القاء کنندگان این سخن، توجه ندارند که مخزن دریاچه ارومیه ۳۳ میلیارد متر مکعب اما حجم آب دریای خزر ۸۷ هزار میلیارد متر مکعب است.

وی بیان داشت: افرادی که موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی و استان سمنان را سیاسی جلوه می‌دهند توجه ندارند که سابقه این موضوع و مطالعات کارشناسی آن به پیش از انقلاب بازمی‌گردد و در دوران بعد از انقلاب نیز این طرح در دستور کار قرار داشت، اما به دلایلی، چون اقتضائات جنگ تحمیلی و دوران بازسازی و سازندگی بعد از آن، موقتا مسکوت ماند تا اینکه در زمان دولت نهم مجددا در دستور کار قرار گرفت.

آب به سمنان نرسد، دو سوم جمعیت کوچ می‌کنند

حسن‌بیگی با بیان اینکه عدم اجرایی شدن طرح انتقال آب به فلات مرکزی و استان سمنان، تعادل و توازن جمعیتی کشور را دستخوش تغییر و دگرگونی می‌کند، گفت: اگر آب به استان سمنان تزریق نشود، دو سوم جمعیت این استان به استان‌های شمالی بویژه مازندران کوچ خواهند کرد و نتیجتا باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی آن‌ها بلااستفاده و نابود می‌شود؛ که این امر با روح حاکم بر ابلاغیه نجات بخش اقتصاد مقاومتی مبنی بر خودکفایی در بخش کشاورزی و نیاز‌های غذایی کشور منافات دارد.

نماینده مردم دامغان، افزود: مردم استان سمنان، تمکن مالی خوبی دارند؛ لذا برای آن‌ها کوچ کردن به استان‌های شمالی و تشکیل زندگی و دایر کردن کسب و کار در این استان‌ها، به سهولت امکانپذیر است؛ کماآنکه در جریان خشکسالی ۱۱۰ سال پیش در استان سمنان، بسیاری از اهالی این استان به مناطق شمالی از جمله علی‌آباد و نکاء و ساری مهاجرت کردند و نوادگان آن‌ها نیز همچنان در آن مناطق روزگار می‌گذرانند.

سمنان به مازندران گاز داد؛ مازندران به سمنان آب دهد

حسن‌بیگی با بیان اینکه مردم مناطق کویری ایران بویژه استان سمنان، مشغول ایثار هستند، گفت: از حدود سه سال پیش، برای تامین گاز مردم استان مازندران در فصل سرما با توجه به قطع واردات گاز از ترکمنستان، یک لوله انتقال گاز ۴۸ اینچی از دامغان به ساری کشیده شد؛ با این کار اگر چه بخشی از باغات و معادن مردم استان سمنان تخریب شد، اما ما خرسند شدیم که مشکل گاز هم‌وطنان مازندرانی‌مان در فصل سرد سال رفع شد. خب الان نیز متقابلا مردم سمنان انتظار دارند پاسخ ایثارگری‌شان داده شود و با انتقال آب از خزر، مشکلات صنایع و تامین آب شرب‌شان برطرف شود.

سمنانی‌ها حاضرند خودشان هزینه کنند

وی ادامه داد: اگرچه دولت مکلف به تامین نیاز‌های اساسی و زیربنایی زندگی همه مردم در جای جای کشور است و در قضیه تامین آب استان سمنان نیز دولت به لحاظ تامین اعتبار و ترتیب سایر جوانب، وظیفه و تکلیف مشخص دارد؛ اما با این حال مردم استان سمنان حاضرند برای تامین آب و رفع مشکل کم‌آبی در استان، خود هزینه‌ها را متقبل شوند که این امر ناشی از نیاز حیاتی و ضروری آن‌ها به آب است.

نه جنگل‌ها آسیب می‌بینند؛ نه خط لوله نفتی

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان، در واکنش به شائبه احتمال آسیب دیدن خط لوله نفتی ری - نکاء با حفر و استقرار لوله‌های انتقال آب از خزر به سمنان و همچنین تخریب بخش‌هایی از جنگل‌های هیرکانی با این انتقال، بیان داشت: در همان زمانی که عملیات حفر و استقرار لوله انتقال گاز ۴۸ اینچی از دامغان به ساری انجام گرفت، زیرساخت و استحکامات لازم برای حفر و استقرار خط لوله آبی نیز فراهم شد؛ بنابراین استقرار لوله‌های انتقال آب از خزر به سمنان، نه به خط لوله نفتی صدمه می‌زند و نه جنگل و درختان شمال را دچار آسیب می‌کند.

انتظار مردم سمنان

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: دولت باید در پیشبرد پروژه‌های عمرانی و رفاهی خود، خیر و منفعت جمعی را مدنظر قرار دهد؛ بدون تردید، منابع و ذخایر طبیعی موجود در کشور متعلق به تک تک ایرانیان است و همه آحاد مردم در سراسر مناطق ایران اسلامی باید به یک نسبت مشخص و عادلانه از این منابع طبیعی بهره‌مند گردند؛ انتظار مردم سمنان نیز در قضیه انتقال آب، چیزی بیشتر از نکته مورد اشاره نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 512946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟