حاشیه‌های رهن مسکن برای دو مدیر/ به جای پاک کردن صورت مسئله، از مردم عذرخواهی کنید

به گزارش رکنا، در پی درج خبری در رسانه ها مبنی بر تصویب لایحه‌ای که به شهرداری کرج اجازه داده با صرف ۱۰ میلیارد ریال، دو واحد مسکونی در منطقه جهانشهر کرج برای استانداری البرز رهن کند، حاشیه های زیادی در فضای مجازی بوجود آمد.

خبرگزاری فارس از جمله اولین رسانه هایی بود که به این مسئله پرداخت و با انتشار متن مذاکرات جلسه شورای شهر کرج در روز یکشنبه 21 مهرماه 98 جزئیاتی از این خبر را با مردم در میان گذاشت.

به دنبال ایجاد حساسیت در شبکه های اجتماعی و نارضایتی مردم، نمایندگان مردم کرج در مجلس شورای اسلامی هم نسبت به موضوع واکنش نشان دادند.

روز گذشته (دوشنبه 23 مهرماه) استانداری البرز در پی انتشار همین خبر در یکی از رسانه های استان، ضمن تکذیب موضوع و ارسال لایحه مذکور برای این رسانه، مدعی شده است که مبلغ مذکور مربوط به استقرار واحدهای تابعه استانداری است، نه منزل مسکونی مدیران!

همچنین در ادامه انکار ماجرا از طرف مدیران دولتی استان، ناصر مقدم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با همان رسانه با اشاره به نبود زیرساخت های لازم در استان البرز گفت: موضوع درخواست تامین ودیعه، برای استقرار تعدادی از ادارات کل ستادی استانداری البرز بوده و ربطی به اسکان مدیران ندارد.

مقدم ضمن ابراز تاسف از تشویش اذهان مردم شریف استان به وسیله متون نوشتاری و کلیپ‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی، گفته است: از رسانه‌های معتبر و دارای مجوز انتظار می‌رود قبل از انتشار اخبار از صحت و سقم اخبار و منابع آن کسب اطلاع کنند و با هوشیاری و دقت لازم نسبت به انتشار اخبار اقدام کنند و قبل از انتشار خبر در خصوص تبعات ناشی از آن دقت کافی را به عمل بیاورند، زیرا این بی‌توجهی علاوه بر اشاعه اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی، موجب سلب اعتماد مردم به رسانه‌های محلی و داخلی می‌شود و این امر زیبنده مسئولین رسانه‌های قانونی نیست.

مقدم در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: در شرایط حساس کنونی و همچنین در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی باید همه در جهت ایجاد فضای امید و ایجاد زمینه آسایش و رفاه شهروندان استان گام برداریم و از هرگونه اقدامی که باعث ایجاد نفاق و نگرانی در شهروندان می‌شود جلوگیری کنیم.

علی رغم اینکه لایحه استانداری برای خبرگزاری فارس ارسال نشده و همچنین نامی از خبرگزاری فارس در صحبت های مدیرکل فرهنگ و ارشاد نیامده است، اما نظر به اینکه بخشی از اخبار و تولیدات خبری در رابطه با موضوع این لایحه، توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است و شاید روی صحبت مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری فارس بوده است، ضمن احترام به تمامی دولتمردان و تلاشگران دستگاه اجرائی کشور ذکر نکاتی چند خالی از لطف نیست.

1- لازم است مدیران محترم استانداری و همچنین مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد البرز، متن و فیلم مربوط به مذاکرات جلسه شورای شهر کرج مورخه 21 مهرماه را ملاحظه کنند. تمام مباحث صورت گرفته بین موافقان و مخالفان این لایحه در رابطه با رهن منزل برای دو تن از مدیران غیربومی استانداری بوده و حتی در بخشی از جلسه رحیم خستو نائب رئیس شورای شهر کرج ضمن اعتراض به مغایرت متن لایجه با واقعیت ماجرا گفت: «متن لایحه ساختمان اداری است، اما با گفته شهردار مبنی بر ودیعه مسکن به مبلغ یک میلیارد تومان همخوانی ندارد؛ این مبلغ از چه ردیف و به چه مناسبتی باید پرداخت شود؟ در صورت تصویب این لایحه با این شرایط، تمام مدیران متمایل می شوند که در شهر کرج مدیریت کنند تا شهرداری مبلغ رهن منزل مسکونی آن ها را پرداخت کند. فردی که برای مدیریت و خدمت به شهری می آید چرا باید ساختمانی در مناطق لوکس مانند جهانشهر را برای سکونت انتخاب کند؟ آیا نمی شود در مناطق متوسط آپارتمان رهن کرد؟» (برای دیدن متن کامل اینجا کلیک کنید)

اینکه استانداری البرز برای کاستن از حساسیت ماجرا، در متن لایحه رهن منزل برای مدیران را «استقرار واحدهای تابعه استانداری» می‌نامد، در همان جلسه شورا مورد اعتراض واقع شده است.

فایل صوتی و فیلم جلسه مذکور شورا در آرشیو خبرگزاری فارس موجود است و در صورت لزوم می‌تواند در اختیار مجموعه استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز قرار گیرد.

2- خبرگزاری فارس در ادامه پیگیری این موضوع گفت و گویی با اعضای شورای شهر که رای موافق به این لایجه دادند انجام داده است تا دلیل آن ها را برای موافقت با چنین طرحی جویا شود و ضمن صحبت های اعضای شورا به موضوع رهن این منازل برای مدیران غیربومی استانداری تصریح شده است. (این خبر را از اینجا بخوانید)

3- رسانه ها همواره در مقاطع حساسی که انتقادی در رابطه با موضوعی مطرح می کنند، مورد کم‌لطفی مسئولان قرار می‌گیرند و اتهاماتی از قبیل تشویش اذهان عمومی، ملتهب کردن جامعه، تخریب چهره مسئولان و انتشار اخبار کذب به آنها نسبت داده می‌شود.

لازم است مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دقت داشته باشد که ایجاد امید در جامعه به معنی امیدوار کردن مردم به یک امر واهی نیست. امید زمانی اتفاق می افتد که مردم با تمام وجود متوجه همراهی تمام و کمال مدیران با خودشان باشند. امید واقعی زمانی اتفاق می افتد که تمام مدیران استانی برای رعایت حال مردم و صرفه‌جویی در منابع کشور در شرایط جنگ اقتصادی از امکانات رفاهی خود و اداره مطبوعشان بکاهند. فرض کنید خبری در رسانه ها منتشر می شد که دو تن از مدیران ارشد استانداری برای درک بهتر وضعیت مردم اقدام به سکونت در محله های متوسط و پایین شهر کرده اند؛ این خبر واقعا می توانست امیدبخش باشد.

سوء استفاده از کلیدواژه «امید» برای جبران کم‌کاری ها و سوء مدیریت‌ها پسندیده نیست و دهان مردم هم با این حلوا حلوا گفتن ها شیرین نمی شود.

4- مجموعه استانداری و شورای شهر بابت طرح و تصویب این لایحه باید از مردم عذرخواهی کنند و دست پیش گرفتن دردی را دوا نمی‌کند. اینکه در کلانشهری مانند کرج که صدها مشکل ریز و درشت مردم را آزار می‌دهد یک عضو شورای شهر صراحتا اعلام می کند که به این لایحه رای مثبت داده است چون اگر خودش جای آن مدیر بود انتظار داشت این منزل در اختیارش قرار گیرد، یک فاجعه برای مدیریت شهری است.

5- رسالت یک رسانه انقلابی پیگیری واقعی مطالبات و حقوق مردم به دور از بازی های سیاسی و حزبی است. اینکه خبری با تمام جرئیات در اختیار برخی رسانه‌های استان قرار دارد اما به دلیل فشار مدیران استان اقدام به حذف خبر می‌کنند، زیبنده یک رسانه رسمی و حرفه ای نیست.

خبرگزاری فارس همواره در تلاش بوده است تا نقاط امیدبخش و تلاش ها و موفقیت های مدیریت اجرائی استان البرز را به شکل مناسبی پوشش دهد و همزمان، زبان گویایی به وقت انتقاد و مطالبه داشته باشد. بارها اتفاق افتاده است که بر روی صفحه خروجی خبرگزاری فارس در استان البرز هم خبری مبنی بر تلاش های استاندار البرز و هم خبری مبنی بر انتقاد علیه استانداری البرز به صورت همزمان منتشر شده است. رسالت ما بیان مشکلات مردم و مطالبه از مسئولان است هر چند این رویه به مذاق برخی مدیران خوش نیاید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 510517 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟