آخرین خبرها از خانه‌دار شدن کارگران

به گزارش رکنا، پس از برگزاری نشست شورای‌عالی کار در مرداد ماه موضوع تامین مسکن کارگران به عنوان یکی از دغدغه‌ها و ضرورت‌های زندگی کارگران در دستور کار قرار گرفت. بر همین اساس دوم مهر ماه جلسه‌ای با حضور سه معاون وزیر کار برگزار شد و موضوع افزایش تشکیل تعاونی‌های مسکن کارگری و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای خانه‌دار شدن کارگران به تصویب رسید. در حالی که قرار بود دو هفته بعد از این تاریخ نشست دیگری برگزار و بسته پیشنهادی کارگران و کارفرمایان ارائه شود این نشست با تاخیر همراه شده و انتقاد نمایندگان کارگری را به دنبال داشته است.

ناصر چمنی با اشاره به عدم برگزاری نشست شورای‌عالی کار در موعد مقرر به ایسنا، گفت: آخرین جلسه شورای‌عالی کار دوم مهر ماه برگزار و در همان جلسه تصمیم بر این شد که نشست بعدی شورا دو هفته بعد از آن تشکیل شود ولی تا امروز هیچ دعوتنامه‌ای از سوی وزارت کار به‌دست ما نرسیده و وقتی پیگیری می‌کنیم می‌گویند در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وقت کشی برای عدم پیگیری مطالبات کارگران

وی افزود: در همان جلسه قرار شد پیشنهادات تکمیلی خود را در خصوص راهکارهای خانه‌دار شدن کارگران جمع آوری و به شورای‌عالی کار ارائه کنیم ولی ماه آینده وارد مذاکرات مزد ۹۹ می‌شویم و این تاخیر از نظر ما وقت کشی محسوب می‌شود تا وظیفه‌ای که در قبال کارگران داریم به فراموشی سپرده شود.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار تاکید کرد: این سیاست سال گذشته هم دنبال شد و در حالی که پیگیر برگزاری نشستهای شورای‌عالی کار بودیم به آخر سال کشیده شد و مجبور شدیم با فراموش کردن مطالبات یکساله وارد مذاکرات دستمزد ۱۳۹۸ شویم.

اختصاص خانه‌های مسکن مهر به کارگران

چمنی درباره پیشنهادات گروه کارگری در نشست اخیر شورای‌عالی کار اظهار کرد: یکی از پیشنهادات ما ساماندهی واحدهای مسکن مهر بود و درخواست کردیم گزارش هر شهر را به اطلاع ما برسانند که چه میزان مسکن مهر آماده، وجود دارد چون بیشتر شهرها واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و آماده تحویل است و وزارت کار می‌تواند با به‌دست آوردن گزارش مربوطه و اطلاع از آمار خانه‌های تکمیل شده، کارگران را از این طریق صاحبخانه کند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: یکی دیگر از پیشنهادات ما بحث اجاره به شرط تملیک بود و معتقدیم می‌توان این شیوه را عملی و از طریق آن جامعه کارگری را خانه‌دار کرد. امروز هزینه مسکن و اجاره بها در شهرهای بزرگ و کوچک افزایش پیدا کرده و بیشتر دریافتی کارگران بابت اجاره بهای خانه می‌رود.

حرفی برای گفتن و برنامه‌ای برای اجرا نیست!

به اعتقاد وی دلیل عدم تشکیل شورای‌عالی کار این است که حرفی برای گفتن و برنامه‌ای برای اجرا نیست. اینکه یک حرکتی صورت گیرد و اعلام آمادگی شود ولی جلسات متوقف شوند، درست نیست.

چمنی گفت: در آخرین نشست شورای‌عالی کار مقرر شد دو هفته بعد جلسه دیگری تشکیل دهیم تا دیدگاههای دو طرف به جمع بندی برسد. ما به تعهداتمان عمل کردیم و با پیشنهاد هم به جلسه رفته بودیم با این حال اعلام کردیم پیشنهادات تکمیلی خودمان را در جلسه بعد ارائه می‌کنیم ولی اکنون وارد هفته سوم شده‌ایم و همچنان منتظر ارسال دعوتنامه و اعلام وزارتخانه برای حضور در شورا هستیم.

دویست و هشتاد و پنجمین نشست شورای‌عالی کار با محور بررسی راهکارهای تقویت تعاونی‌های مسکن و مصرف کارگران و ساز و کارهای تامین مسکن مشارکتی دوم مهر ماه با حضور سه معاون وزیر کار برگزار و مقرر شد تا ظرف دو هفته بعد دو گروه کارگری و کارفرمایی پیشنهادات و دیدگاههای خود را در خصوص تامین مسکن کارگران مطرح کنند اما این جلسه به دلیل آنچه که نمایندگان کارگری وقت کشی می‌نامند، تاکنون برگزار نشده است.

ایسنا/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 510288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟